De vraag
Schuldgevoel weerhoudt me ervan mijn man te verlaten
Beste Fred,
Ik wil al jaren uit een relatie maar vind het geluk van de ander belangrijker,  wat dus ten koste gaat van mijn eigen geluk. Ik noem het wel eens ‘mijn tijd uitzitten’ .
Waarom voel ik mij zo schuldig als ik alleen al aan t idee denk om mijn eigen leven te willen leven? Eerst hadden de kinderen recht op twee ouders, nu ben ik 54 mijn partner 72, dus ik denk, ik kan een oude man toch niet in de steek laten, waarom?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
U plaatst het geluk van anderen, namelijk dat van uw kinderen en uw man, boven dat van uzelf. Het feit dat u het wel eens ‘mijn tijd uitzitten’ noemt geeft duidelijk aan dat u geen bevrediging meer haalt uit de relatie met uw man, maar deze meer aanvoelt als een plicht.
Ik denk dat dit voor veel mensen van uw generatie bekend in de oren klinkt. Het opofferen voor het hoger belang is met de paplepel ingegoten. Ik zal u niet meteen adviseren uw man te verlaten maar te oefenen met het ondernemen van activiteiten die u energie geven.
U hoeft niet meteen te scheiden om uw eigen plan te trekken in uw dagelijkse activiteiten. Op deze manier werkt u aan uw persoonlijke ontwikkeling binnen de relatie. Door die stappen te zetten wordt u beetje bij beetje geconfronteerd met uw overdreven schuldgevoel met als doel daaraan te wennen en uiteindelijk achter uzelf te gaan staan. Er zijn goede boeken over assertiviteit en schuldgevoel geschreven. Mijn boek: ‘Ruimte voor jezelf’ kan ik u aanraden.
Veel succes, Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.