De vraag
Hij kan niet uitleggen waarom hij vreemdgaat
Tijdens onze relatie is mijn man al twee keer langere tijd vreemdgegaan. Na therapie was het even rustig, maar nu heeft hij toch weer seks met een andere vrouw gehad. Hij doet er luchtig over, maar ik kan het gewoon niet geloven. Als ik ernaar vraag, heeft hij geen echt antwoord. Maar ik móét weten wat er gebeurd is en waarom hij het deed terwijl het hem al twee keer eerder bijna zijn huwelijk heeft gekost. Hij is slim en praat iedereen onder tafel, maar kan zich zogenaamd niet herinneren waarom en met wie en wanneer. Hij stelde alles willens en wetens weer op het spel en ik voel me nu de gefrustreerde zeurpiet.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je vraag raakt aan het pijnlijkste element aan bedrogen worden: de enorme kennisachterstand. Je man is overal bij geweest, heeft alles meegemaakt, hij kon erover nadenken of er met anderen over praten – jij hebt slechts de flarden die hij met je wil delen. Het besef dat hij zijn ding deed naast jullie gewone gezinsleven kan gekmakend zijn.
Van de honderden stellen die ik heb behandeld na seksueel bedrog, kan een deel van de bedrogenen zich neerleggen bij het gebrek aan kennis: zij kunnen ervoor kiezen het niet allemaal te willen weten en richten zich op de toekomst.
Bij de meesten lukt dat niet, waardoor zij zichzelf – gedreven door verdriet – keer op keer moeten blootstellen aan beelden, herinneringen en een hardnekkige behoefte alle details te kennen. Soms jarenlang, ook al doet dat keer op keer pijn.
De inzet van de bedrieger (meestal een man) is doorgaans: je zo min mogelijk herinneren en bespreken. Hij wil vooruit, terwijl jij wilt stilstaan. Praten over het bedrog doet hem zeer en maakt machteloos.
Als het ook nog gaat om een man die vanouds gekwetst of verwaarloosd is, kan hij geen kant op met zijn negatieve gevoelens en gedachten en is hij geneigd om dat negatieve deel koste wat kost te vermijden. Door hard te sporten of te werken, zich te verdoven met spanning of afleiding. Ook seksverslaving vinden we vooral in die hoek.
Misschien is je partner zo’n niet-reflectieve man, die nooit echt stilstaat bij wat hij doet of voelt – omdat het alleen maar schaamte en zelfhaat oplevert – en moet hij nu van zijn boze partner schaamtevolle herinneringen opdiepen.
De enige weg naar herstel van vertrouwen is dat hij gaat vertellen over negatieve gevoelens en gedachten die hem zeer doen. Alleen als dat lukt, zal hij een volgende keer niet opnieuw wegzakken in seksuele geheimen. Dit moet uit hemzelf komen.
Op eigen kracht is dat heel lastig en externe hulp is vaak welkom. Het heeft geen zin jou te vragen hem te begeleiden of de waaromvraag los te laten, je bent niet zijn hulpverlener.