De vraag
We blijven bij elkaar vanwege het geld
Beste Roos,
Ik zit emotioneel totaal vast omdat het communiceren met mijn man niet lukt. Hij begrijpt mij nooit in een keer, alles moet herhaald worden en dat werkt op mijn zenuwen.
Het lukt mij ook niet meer om te vrijen. Soms laat ik hem zijn gang gaan, maar ik kan het absoluut niet verdragen als hij dan aan mijn borsten zit. Relatietherapie wil mijn man niet, want ik ben het probleem vindt hij.
Ik heb geprobeerd om langs hem heen te leven, maar ik krijg direct een krop in mijn keel als we praten; hij snoert mij direct de mond of blokkeert of interrumpeert me, noem het maar op. Scheiden heeft enorme financiële consequenties voor mij (ik raak de helft van mijn spaargeld kwijt) en voor hem (hij raakt zijn baan kwijt).
Ik vertrouw zijn woorden niet, want het is de ene dag zus en de andere dag zo. Ik kan niet ontspannen met hem. Ik ben er dit jaar elke maand een week alleen op uit geweest om bij te komen en dat was heerlijk. Maar bij terugkomst zit ik zo weer in de mallemolen. Wat kan ik doen?
Ans

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Ans,
Dit klinkt niet als een fijne relatie. Daar bent u ook heel duidelijk over, u zou eigenlijk liever uit elkaar willen.
Uw man wil niet in therapie, dus die weg is afgesloten. U bent het probleem, zegt hij. Omgekeerd bent u ook negatief over hem. Het klinkt alsof u elkaar niet echt graag meer mag, en elkaar verwijt dat de relatie spaak is gelopen. Het is vreselijk als je op die basis nog seks moet hebben en hem ‘zijn gang moet laten gaan’ zoals u aangeeft. Ik zou u dat afraden omdat u daarmee niet trouw bent aan uzelf. En dat -uzelf- is nu juist het enige wat u hebt om op te varen in deze situatie.
U wilt allebei niet scheiden vanwege de economische consequenties: uw spaargeld en zijn baan. In feite ligt daar uw gezamenlijk belang: de boel bij elkaar houden om economische redenen. Is het denkbaar dat u dit expliciet benoemt en het erover eens bent? Bijvoorbeeld dat de liefdesrelatie is mislukt, maar dat er wel een economische band is die beiden tot voordeel strekt en die u beiden wilt handhaven. Als u het daarover eens zou zijn, kunt u besluiten om om die reden bij elkaar te blijven, maar de liefdesrelatie te beëindigen. Dus bijvoorbeeld apart gaan slapen, ieder een eigen kamer inrichten in huis waar u uw eigen dingen kunt doen.
Als uw man dat niet wil, dan kunt u misschien wel eisen dat hij toch meegaat naar een relatietherapeut of een mediator om samen een andere oplossing te zoeken. Dat kan als u duidelijk zegt dat u de liefdesrelatie wilt beëindigen óf hulp wilt zoeken om gezamenlijk andere mogelijkheden te verkennen.
Succes!
Vriendelijke groet,
Roos Vonk