De vraag
Heftige ruzies, heftige stiltes
Mijn vriend en ik hebben geregeld ruzie. Dan schreeuwt hij en vlucht ik weg. Laatst werd hij weer heel erg kwaad en greep me hard bij mijn arm. Sindsdien zegt hij geen woord meer en negeert me. Hoe doorbreek ik dit stilzwijgen? Ik weet niet hoe ik moet beginnen na zijn uitvallen en beweringen dat ik alleen onzin praat.

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Als mensen uitvallen, schelden of zelfs fysiek geweld gebruiken, doen ze dat omdat ze begrepen en gehoord willen worden. Dat zijn essentiële sociale behoeften. Helaas wordt met dit gedrag eerder het tegenovergestelde bereikt: onbegrip en veroordeling.
Als er na een heftige ruzie een stilzwijgen volgt, mag en kan die best even duren. Het geeft beide partners ruimte om te luisteren naar hun eigen gevoelens en behoeften. U kunt zich afvragen: ‘Wat wil ik nu graag, wat is mijn behoefte?’ en ‘Wat wil hij nu? Waar denk ik dat hij naar verlangt?’ Ik vermoed ook dat uw partner stil wordt om meer brokken te voorkomen.
Probeer om later samen een moment te kiezen om het over jullie communicatie te hebben, en te bespreken hoe jullie een zinvol gesprek kunnen voeren. Geef ook eerlijk aan dat u zich niet veilig voelt wanneer hij zijn stem verheft en u bij de arm pakt – wat tot gevolg heeft dat u wegvlucht, waardoor u hem niet meer kunt horen. Vertel hem wat die ruzie met u doet en eindig met een open vraag. Bijvoorbeeld: ‘Ik baal ervan dat we vaak zo’n ruzie hebben, want ik wil graag horen welke gevoelens en behoeften er bij je leven, net zoals ik wil dat je hoort welke gevoelens en behoeften er bij mij leven. Hoe is dat voor jou om dit te horen?’ //