De vraag
Alles draait om hem
Beste Jolet,
Ik ben anderhalf jaar getrouwd. Mijn man is een groot verzamelaar van lp’s, cd’s, stripboeken, tijdschriften en films. Ons hele huis staat vol en in de garage staan de voorraden voor onze winkel. Ik zou wel een plekje voor mezelf willen; als ik wil schilderen moet ik eerst de keukentafel vrij maken en mijn spullen uit dozen halen.
Ik had geen werk toen ik hem leerde kennen en dus ben ik mijn man gaan helpen in de zaak. Maar nu ben ik met niks anders bezig, overdag en ’s avonds. We hebben in onze vrije tijd veel contact met handelaren en klanten met wie mijn man een band heeft opgebouwd. Maar mijn familie of vrienden zie ik bijna nooit meer. Dat vind ik jammer. Wat kan ik doen om dit veranderen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Maak om te beginnen een lijstje met je prioriteiten – een lege keukentafel, een eigen schilderhoek, afgegrensde werktijden, hoe vaak je samen wie ziet, verdeling van de taken in het huishouden en de zaak, verdeling van de inkomsten en wat je nog meer belangrijk vindt. Vervolgens zul je een ernstig gesprek moeten hebben met je man om afspraken te maken. Ook hij moet zijn prioriteiten noemen. Het zal niet makkelijk zijn om verandering te brengen in wat inmiddels vanzelfsprekend is geworden. Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
De hamvraag is: waarom heb je in de afgelopen jaren je eigen wensen zo drastisch aan de kant geschoven? Dacht je dat je anders zijn liefde niet verdiende? Eiste hij dat je je helemaal naar hem voegde? Geloof me: liefde is iets anders dan dienstbaarheid. Al te veel dienstbaarheid maakt een mens kleiner – je man zal je vermoedelijk meer de moeite waard vinden als je ook eisen stelt. In elk huwelijk moet worden onderhandeld en voor beide partners zijn compromissen onvermijdelijk.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp