De vraag
Nachtelijke discussies
Mijn vriendin en ik hebben allebei nogal een sterke mening over politiek. We zijn het in beginsel wel eens, maar kunnen toch in nare discussies verzeild raken over ‘details’. Zulke gesprekken hebben we meestal ’s avonds laat en ze eindigen in chagrijnig zwijgen, waardoor ik slecht slaap.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Bij slapeloosheid vraag ik graag aandacht voor slaaphygiëne. Die komt hierop neer: gebruik je bed uitsluitend om in te slapen of te vrijen; voer dezelfde handelingen in een vaste volgorde uit voordat je naar bed gaat (bijvoorbeeld tanden poetsen, pyjama aandoen, lezen); verricht geen grote inspanningen in de uren voordat je naar bed gaat.
Een discussie over politiek valt onder grote inspanningen. Ook als je het oneens bent over ‘details’, want als je geëmotioneerd bent, kun je geen onderscheid meer maken tussen hoofd- en bijzaken.
Zulke gesprekken kun je dus beter overdag voeren, tot een uur of acht ’s avonds. Daarna moet alles wat je doet gericht zijn op een goede nachtrust.
Wie goed slaapt, kan meer hebben van zijn geliefde. Ook de discussies overdag lopen minder snel uit de hand als je vriendin en jij goed zijn uitgerust.
Je zult merken dat je het minder belangrijk gaat vinden om gelijk te hebben. Je zult beter kunnen luisteren. Je zult je vriendin haar meningen gunnen. En daardoor kan zij ook beter naar jou luisteren.
Vermoedelijk zou ons land er beter voorstaan als de leden van de Tweede Kamer meer zouden doen aan slaaphygiëne. In elk geval kan het jullie relatie redden.