De vraag
Houd ik mijn kindje of niet?
Beste Jolet,
Ik ben per ongeluk zwanger van mijn vriend. Na veel huilen en praten is besloten het kindje te houden en snel te gaan trouwen. Ik ging weer twijfelen, wilde toch een abortus, maar sinds de echo vind ik het moeilijk. Hoewel we nu anderhalf jaar samen zijn en hiervoor acht jaar lang beste vrienden van elkaar waren, was dit een moeizame relatie. Hij loog tegen me over contacten met vrouwen. Nu ben ik zo achterdochtig dat ik geregeld zijn telefoon en mailtjes check. Dat is niet gezond! Zelf heb ik nooit een kinderwens gehad. Moet ik dit kindje houden? Moet ik doorgaan met deze relatie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste lezeres,
Ach, wat ontzettend moeilijk – ik heb zeer met u te doen. U weet niet of u wel een kind wilt (maar tot nu toe niet). U weet niet of u met deze man wilt doorgaan (maar tot nu toe wel). En u bent zwanger en u hebt een huwelijk gepland. Mijn eerste gedachte is: u hebt goede raad en vooral heel veel steun nodig. Als u die niet vindt bij familie of vrienden, ga dan naar de huisarts of een eerstelijnspsycholoog.
Mijn tweede advies is: staar u niet blind op de tweedeling tussen
a) abortus en uit elkaar en
b) een kind en een huwelijk.
U kunt ook een kind krijgen zonder te trouwen. Als u geen abortus wilt, kunt later nog beslissen de baby af te staan voor adoptie. En u kunt na een abortus bij elkaar blijven, al dan niet getrouwd.
Het helpt misschien als u de abortus en de relatie als twee aparte kwesties beschouwt. Vanwege het verstrijken van de tijd heeft uw zwangerschap natuurlijk de prioriteit. Mijn advies daarover is: luister naar uw persoonlijke gevoel. Hebt u het gevoel dat u voor dit kindje wilt zorgen, desnoods alleen? Als u op deze gevoelens afgaat, is de kans het kleinst dat u later spijt krijgt. Het antwoord kan ik u helaas niet geven. Veel sterkte!
vriendelijke groet,
Jolet Plomp