De vraag
Ik zoek steeds het conflict op
Beste Ursula,
Ik stuit in mijn nieuwe relatie op een probleem dat ik moeilijk aan te pakken vind. Ik kan namelijk niet goed tegen rust. Onbewust ga ik na een paar dagen een conflict opzoeken. Deze ontaarden niet in grote ruzies, maar eerder in gekibbel. Toch baal ik ervan en wilde ik dat ik mezelf kon aanleren dat het juist heel fijn is om rust te hebben en dat ik niet op alle slakken zout moet leggen, maar hoe dat je dat?
Met vriendelijke groeten,
Lara

Het advies
Beste Lara,
Jouw wens rust te vinden en niet op alle slakken zout te leggen is een mooie wensgedachte. Maar inderdaad, hoe doe je dat?
Om structureel een harmonieuze balans in je relatie aan te brengen is het belangrijk jezelf af te vragen waarom je niet goed tegen rust kunt, waarom je het conflict zoekt. Ligt het misschien in jouw aard, bijvoorbeeld omdat je perfectionistisch bent ingesteld? Of ben je niet met jezelf in balans, misschien ben je wel ergens ontevreden over? Pas als je de ware oorzaak van jouw gedrag weet te vinden, als je tot de kern weet door te dringen, kun je jouw ‘conflictneigingen’ met wortel en tak uitroeien.
Tussentijds kun je je tong in toom houden door jezelf positief te beïnvloeden, door de daad bij het woord te voegen en te handelen naar woorden zoals ‘alhoewel ik nu weer wil gaan kibbelen, blijf ik rustig en kalm’. Om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen kun je:
Met briefjes werken waarop je deze tekst opschrijft. Briefjes die je bij je hebt en die je overal bewaart, zodat je er keer op keer aan herinnerd wordt.
Visualiseren: je ziet jou en jouw relatie als in een film voor je. Je ziet jezelf bij een opkomende irritatie rustig en kalm blijven. Blijf deze nieuwe ‘werkelijkheid’ net zo lang afdraaien totdat deze heel vanzelfsprekend is geworden en je de echte/oorspronkelijke situatie niet eens meer kunt voorstellen.
Lara, ik hoop van harte dat je wens snel in vervulling gaat.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg