De vraag
Mijn vriend houdt niet van familiebezoek en feestjes
Dag Lex,
Mijn vriend voelt zich nogal ongemakkelijk in een vreemd en/of wat groter gezelschap. Ook vindt hij familiebezoekjes en zo vervelend. Ik vind het juist gezellig om samen ook wel eens met anderen te zijn. Met een voor hem ‘vreemde’ of in een wat groter gezelschap straalt hij veel onzekerheid uit. Toen ik hem net leerde kennen gedroeg hij zich ook zo naar mij toe, daar heb ik geprobeerd doorheen te kijken.
Doordat hij zich zo onzeker gedraagt, voel ik mij ook erg ongemakkelijk en erger ik mij. Tegelijkertijd vind ik het vervelend voor hem omdat hij het niet naar zijn zin heeft. Als ik hem vraag wat er is of hij het wel naar zijn zin heeft, zegt hij dat er niks aan de hand is of hooguit dat bepaalde mensen hem niet liggen of dat hij niet van ‘verplichte’ dingen houdt. Maar hij belemmert mij hierdoor ook en ik vind het fijn als hij ook op een verjaardag/uitje/feestje aanwezig is.
Groeten van Line

Het advies
Beste Line,
Er bestaan nu eenmaal mensen die het leuk vinden om ‘onder de mensen’ te zijn en personen die zich daar ongelukkig in voelen. Als dat laatste leidt tot het vermijden van veel sociale contacten spreken we van een sociale fobie. Daarmee zeg ik overigens niet dat jouw vriend dat heeft. Het ligt aan de ernst en de frequentie van de weigering om mee te gaan naar verjaardagen en feestjes en hoe ongelukkig en onzeker hij zich voelt als hij wel in zulke situaties is.
Wil jouw vriend daarin veranderen? Heeft hij er zelf last van? Als dat laatste het geval is, kan je met hem afspreken een compromis te sluiten: jij zou wel tot in de late uurtjes willen blijven, hij wil eigenlijk helemaal niet, dus besluiten jullie om een paar uur te blijven. Jij hebt het zoveel mogelijk naar je zin en hij probeert in ieder geval de tijd dát hij aanwezig is op het feestje zich zo sociaal mogelijk te gedragen. Maar dit is een praktische (gedeeltelijke) oplossing.
Je kunt besluiten je niets van zijn onzekerheid aan te trekken en je eigen plannen te trekken. Dan moet je wel alleen naar die feestjes en misschien denk je dan: ‘heb ik hiervoor een vriend, dat ik overal alleen heen moet?’
Ik geef je deze optie, omdat ik niet geloof dat jij hem over zijn onzekerheid heen kan helpen. Wellicht zelfs het tegenovergestelde: hoe meer jij hem probeert te stimuleren, op te beuren, hoe meer hij in de subpersoon ‘het onzekere kind’, terecht komt. Of in de rebel, die ‘gewoon geen zin heeft’.
Je schrijft ook dat je je aan dit aspect van hem begint te ergeren. Soms kun je iets leren van je ergernissen. Ik weet niet of jij in dit geval iets van hem kan leren. Of het zou kunnen zijn, dat jij extreem sociaal gericht bent en dus zou kunnen leren iets meer individualistisch te zijn. Kijk of er iets in de houding/gedrag van hem is wat jij enigszins mist.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl