De vraag
Hoe stuur ik gesprekken een andere kant op?
Beste Saskia,
Ik worstel met mezelf in gesprekken met een vriend(en)/kennis(sen). Het is namelijk zo dat ik bij gesprekken, wanneer deze te technisch worden (ICT/auto’s), volledig afhaak. Ik ben zelf een leek daarin vergeleken met hen.
Hoe vaak ze dingen ook herhalen/vertellen, ik volg het allemaal niet en voel me daardoor dom. Het is ook zo dat ik steeds dieper in dit soort gesprekken getrokken word. Eigenlijk wil ik het er niet over hebben.
Wat kan ik doen om dit soort gesprekken naar iets anders over te laten gaan? Keer op keer betrap ik mezelf erop dat ik dieper in die stof ga, terwijl ik er toch niets van snap / wil snappen. Wat te doen?
Vriendelijke groet,
Mike

Het advies
Beste Mike,
Ik kan je vraag maar voor een deel beantwoorden, want eigenlijk gaat het meer over assertiviteit en over hoe je kunt opkomen voor wat jij wilt in gesprekken, dan over identiteit. Mogelijk kunnen andere experts dat onderdeel van je vraag beter beantwoorden.
Vanuit mijn expertise valt me echter op dat je in je brief vooral schrijft over wat je allemaal níet leuk vindt. Ik denk dat het belangrijk is om vooral te denken en te schrijven over wat jij wél leuk vindt. Wat zijn de dingen waarvoor jij warm loopt, waar zou jij het wel graag over willen hebben?
Als je voor jezelf helder hebt wat jouw interesses zijn en wat daar de moeite waard aan is, is het ook gemakkelijker om een gesprek de kant op te sturen die jij wilt. Je kunt van daaruit zoeken naar gezamenlijke interesses.
Vriendelijke groet,
Saskia Kunnen