De vraag
Ik voel me opgejaagd
Omdat ik als zelfstandig boekhouder niet genoeg klanten had, ben ik bij een bureau gaan werken. Mijn vrijheid gaf ik op voor een enorme werkdruk. Van mijn manager heb ik te horen gekregen dat ik sneller moet werken, maar als ik dat doe, raak ik gestrest en maak ik fouten.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Wanneer je zegt dat je niet genoeg klanten had, is een belangrijke vraag: niet genoeg waarvoor? Niet genoeg om rond te komen, of niet genoeg om een bepaald bestedingspatroon in stand te houden? En hoe belangrijk is dat voor je?
Elke keuze heeft consequenties, maar we zijn ons vaak niet voldoende blijvend en expliciet bewust van onze beweegredenen (een hoger inkomen, bijvoorbeeld) en de consequenties (hogere werkdruk) en wat nu eigenlijk zwaarder weegt.
Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat de werkdruk in je huidige baan onredelijk hoog is. Je ‘moet’ het gesprek hierover voeren met je manager. Het kan zomaar zo zijn dat die helemaal niet doorheeft hoeveel stress het werk jou op dit moment bezorgt, terwijl hij wel erg tevreden is over het werk dat je aflevert en je dus graag tegemoet zou komen.
Het is in dat kader aan te raden om vooraf zelf een aantal mogelijke oplossingen te bedenken. Dit geeft het gesprek een positievere toon en zet je manager ook aan tot het denken in termen van oplossingen.
Wanneer je manager afwijzend reageert met bijvoorbeeld: ‘anderen vinden de werkdruk niet te hoog’, wil dat niet zeggen dat jij het fout doet, maar dat deze baan het misschien niet is voor jou.