De vraag
Waarom voel ik me zo gestrest?
Ik was altijd iemand die alles aankon, maar sinds een paar maanden krijg ik bij simpele taken als een telefoontje plegen of een boodschap doen al een zenuwachtig, gestrest gevoel. Ik heb veel meegemaakt de afgelopen jaren, waaronder een scheiding en ziekte, maar op dit moment is mijn leven rustig. Waarom voel ik me dan toch zo gestrest?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Het is een bekend gegeven dat we in perioden van zware fysieke of emotionele belasting ‘onverwoestbaar’ lijken, maar instorten zodra de rust terugkeert. Je bent aan het overleven geweest en functioneerde langere tijd onder invloed van stresshormonen, zoals adrenaline.
Je stresshormoonhuishouding weer in balans
Je lichaam kan door de langdurig verhoogde dosis stresshormonen overdreven waakzaam zijn geworden. Waarschijnlijk staat je stresshormoonhuishouding nog altijd scherp afgesteld, terwijl de rust in je leven is teruggekeerd. Uit onderzoek is gebleken dat het tot wel anderhalf jaar kan duren voordat die weer genormaliseerd is.
Maar jouw stress zou ook een onbewust aangeleerde reactie kunnen zijn. Wat jij zenuwen noemt, is dan in feite een symptoom van een angststoornis die is ontstaan door een periode van mentale overbelasting. Je reageert dan irrationeel heftig op alledaagse dingen omdat die door je brein ten onrechte als gevaarlijk worden bestempeld.
Schakel professionele hulp in als dat nodig is
Bij milde stressklachten kun je zelf het een en ander doen, zoals ademhalingsoefeningen en je aandacht afleiden. Schakel professionele hulp in als de klachten lang aanhouden of ernstiger worden, want met coaching of cognitieve gedragstherapie zijn stress- en spanningsklachten goed op te lossen.