De vraag
Zoek rust in combinatie werk en gezin
Ik ben moeder van drie kleine kinderen. Terwijl ik maar drie dagen werk, lukt het me niet om alle ballen in de lucht te houden. Ik wil dat mijn kinderen op tijd van de opvang gehaald worden, op tijd eten en in bed liggen. Als dat niet lukt maak ik me druk. Op mijn werk presteer ik ook niet optimaal. Hoe krijg ik meer rust?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Allereerst helpt het misschien om je simpelweg te realiseren dat dit de grootste uitdaging en bron van stress voor alle werkende ouders is. Hoe je het ook verdeelt, je hebt altijd het gevoel dat je ergens tekortschiet. Maar toegeven aan dat gevoel is zonde; zo leef je continu met het idee dat je iets ‘niet goed’ doet. Probeer de regie terug in handen te nemen door prioriteiten te stellen en vervolgens realistisch te kijken naar hoe deze passen binnen de realiteit. Heb je een partner die eventueel meer zou kunnen doen? Als de kinderen prioriteit zijn, is het dan noodzakelijk om te blijven werken? Als je meer wilt werken, kun je de opvang dan anders regelen? Enzovoort. In theorie kan namelijk alles, maar in de praktijk dien je keuzes te maken. En een keuze voor het een, betekent dat iets anders wellicht niet kan. In deze hectische levensfase is het essentieel je prioriteiten niet alleen voor jezelf steeds weer helder te krijgen, maar deze ook te delen met je omgeving, bijvoorbeeld je partner en werkgever. Anders creëer jij onbewust en ongewild zelf het beeld dat het jou prima lukt om al die ballen in de lucht te houden.