De vraag
Botsende werkstijlen
Mijn collega en ik zijn samen verantwoordelijk voor een groot project met scherpe deadlines. Onze werkstijlen zijn heel verschillend: ik heb alles graag onder controle en plan strak. Mijn collega is creatiever en laat alles liever wat losser. Nu merk ik dat dit verschil tot spanning begint te leiden. Hoe kunnen we goed samenwerken?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Zo’n verschil in werkstijlen is een bekende bron van werkstress. De belangrijkste, eerste tip is: maak jullie verschillen bespreekbaar. Door daar open over te communiceren, ga je elkaar beter begrijpen en zie je in dat je collega, hoewel met een andere aanpak, hetzelfde doel nastreeft als jij.
Om naast dat begrip ook vertrouwen te krijgen in de aanpak van de ander kun je het best concrete afspraken maken. Omdat het een groot project betreft, valt er genoeg werk te verdelen, rekening houdend met jullie verschillende werkstijlen. Spreek af wie voor welke deeltaak verantwoordelijk is.
Omdat er sprake is van scherpe deadlines, is het verstandig ook daar duidelijke afspraken over te maken. Houd daarbij steeds in je achterhoofd dat hoewel jullie werkstijlen (bijvoorbeeld ‘creatief’ en ‘doelgericht’) en drijfveren (bijvoorbeeld ‘gemak’, of ‘zekerheid’) verschillen, jullie doel hetzelfde is, namelijk het project naar tevredenheid afronden.
Hanteer gedurende het hele project de regel ‘behandel de ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden’, en blijf communiceren.
Dat betekent dat jullie beiden op tijd aan de bel moeten trekken wanneer jullie stress of frustratie beginnen te ervaren. Als je dat in een vroeg stadium doet en niets opkropt, voorkom je escalatie én is er nog tijd genoeg om bij te sturen.