De vraag
Ik heb een goed leven, maar ik vóel me niet goed
Ik ben een vrouw van 56 jaar, en werk fulltime in een leidinggevende functie. Sinds mijn tweede huwelijk negen jaar geleden heb ik vijf kinderen: twee van mijzelf en drie van mijn man. Ik heb een goed leven en mag niet klagen, maar ik voel me down.
Ik was altijd heel sterk, maar twee jaar geleden kreeg ik het veel te druk en trok ik het niet meer. Ik ben niet ziek thuis gebleven, maar heb het wel kalmer aan gedaan. Ik dacht dat ik nog net op tijd was. Echter, ik voel me niet goed, nog steeds niet. Ik kom niet goed in mijn energie en voel me kwetsbaar, soms ook bang. Maar het ergste vind ik dat ik me niet goed voel, ik voel me down. Wat kun je me aanraden?

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Vaak moet je niet alleen kalmer aan doen als je te hard hebt gewerkt, maar ook iets veranderen aan de hoge eisen die je aan jezelf stelt.
Tijd om te lummelen
Je kunt niet 100% moeder, leidinggevende en echtgenote zijn. Dan houd je geen tijd over voor jezelf. Dus hoe kun je tijd vrijmaken om te lummelen? Kun je het jezelf toestaan om iedere dag wat tijd te verspillen aan ‘onzin dingen’, die je wel een goed gevoel geven?
Lummelen moet je leren
Als je begint met je tijd te verlummelen, voelt het meestal niet prettig. Je bent niet productief en dat geeft geen voldoening. Maar na een tijdje zul je merken dat het ruimte schept en je creatiever maakt.
Redacteur Peggy van der Lee – ook behoorlijk druk – trok zich een week terug op het Friese platteland. Je leest haar ervaringen in Tijd voor alleentijd