De vraag
Mijn collega’s houden me van mijn werk
Beste Brigitte,
In mijn werk zitten we met 7 mensen op één kamer. Met 6 van de 7 vormen we het managementteam en overleggen we regelmatig intern op geplande vergaderingen. Helaas overleggen we de hele dag door waardoor ik niks gedaan krijg.
Krijgt iemand een mail binnen of leest iemand een mail van enige importantie, dan wordt dat direct gedeeld met de anderen. Ik word er gek van en krijg van mijn eigen taken niks gedaan. En ik ben niet de enige. De geplande vergaderingen worden met enige regelmaat afgezegd vanwege belangrijkere afspraken buiten de deur. Ik en ook collega’s hebben regelmatig geklaagd over de hoge werkdruk die volgens mij door dit continue overleg wordt veroorzaakt.
Ik heb weleens aangegeven dat ik niet alles wil horen, of van elke beslissing die een ander neemt mee wil denken. Maar het lijkt niet te stoppen. Ik maak mijzelf ook schuldig aan het telkens inbrengen van discussiepunten. Hoe krijgen we met het team dit continue overleg gestopt?
Groet,
Hanneke

Het advies
Beste Hanneke,
Met zeven mensen op één kamer werken lijkt me inderdaad lastig. Zou het een optie zijn om in het kader van het ‘nieuwe werken’ een of twee dagdelen per week thuis te werken? Als anderen datzelfde zouden doen, geeft dat al heel veel rust en ruimte.
Daarnaast zou een duidelijke afspraak om geen mails aan elkaar voor te lezen, of om vaste uren aan te houden voor werkoverleg, zeker helpen. Daar moet echter wel een sanctie op staan, bijvoorbeeld dat degene die zich niet aan de afspraken houdt op een gezamenlijke lunch trakteert.
Als je het belang van het werk vooropstelt, zal het team wellicht de voordelen zien van een rustige
en positieve sfeer.
Vriendelijke groet,
Brigitte van Baren