De vraag
Volgzame dochter
Mijn dochter (6) laat andere kinderen altijd bepalen wat en hoe er gespeeld wordt. Ze volgt en neemt nooit de leiding. Van mij mag ze best wat meer pit laten zien. Kunnen we daar iets aan doen?

Het advies
Het ene kind is van nature een leider, het andere kind vindt het wel best en hobbelt lekker achter de anderen aan. Die verschillen tussen kinderen (en volwassenen) zijn logisch en prima: niet iedereen kan de leider zijn.
Belangrijkst is of je dochter zich er prettig bij voelt en niet het gevoel heeft dat over haar heen wordt gelopen of dat ze ondersneeuwt. Kan ze voor zichzelf opkomen als dat nodig is? Lukt dat haar een-op-een met een vriendinnetje, maar ook in groepjes?
Zit ze verder goed in haar vel? Maakt ze een vrolijke indruk? Vindt ze spelen met anderen leuk? Loopt het lekker op school? Eventueel kun je haar meester of juf vragen hoe het op school gaat op het gebied van sociale contacten. Zijn er zorgen?
Als bovenstaande dingen grotendeels in orde zijn, dan zou ik me er niet te veel mee bezighouden. Dan lijkt het gewoon haar karakter en voelt ze zich er oké bij.
Je kunt haar waar nodig wel handvatten geven en laten zien hoe ze kan zeggen wat ze wil. Geef het goede voorbeeld en oefen het als je met haar speelt. Ook kun je spelen met eventuele broertjes of zusjes een tijdje iets meer begeleiden, als leerproces.