De vraag
Kritiek overvalt me vaak, ik kan niet direct reageren
Beste Fred,
In situaties waarin onverwacht een (voor)oordeel of kritiek t.a.v. mij wordt geuit voel ik me overvallen en zeer gespannen. Dat maakt het lastig om de situatie helder te blijven zien en adequaat te reageren. Pas veel later achteraf kan ik me er soms kwaad over voelen of er een mening over hebben. Ik kan me er vaak ook onmachtig over voelen dat ik niet to the point heb (kunnen) reageren op het moment zelf. De door mij op het moment zelf toegepaste judo-techniek lijkt met me op de loop te gaan.
J.E.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste J. E.,
Ik kan me voorstellen dat je je overvallen en gespannen voelt in situaties waarin je onverwachts wordt geconfronteerd met kritiek. Dat het helder blijven zien van – en adequaat reageren in die situaties dan niet lukt is volstrekt logisch. Het niet direct paraat hebben van een mening gevolgd door een adequate reactie geeft jou echter een gevoel van onmacht. Dat is waar het omgaat.
Wie zegt dat je meteen een mening en/of een reactie klaar moet hebben in situaties waarin je (al dan niet onverwachts) wordt bekritiseerd? Realiseer je dat het je interne criticus is die je dat voorhoudt.
Stel je reactie uit totdat je je iets rustiger voelt. Pas dan zul je op de juiste manier gebruik kunnen maken van de ‘judo met woorden’-techniek.
Besef ook dat het niet de kritiek van de ander is die maakt dat jij je boos voelt. Het zijn jouw gedachten over de mening van die ander die dit gevoel teweegbrengen. Ga, voordat je de ‘judo-met-woorden’-techniek toepast, na van wie de kritiek afkomstig is en waarom. Is het wel kritiek die je serieus zou moeten nemen? Is er echt sprake van kritiek of ben je aan het gedachtelezen? Bevat de kritiek leerpunten waar jij iets aan hebt?
Succes.
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.