De vraag
Hoe wapen ik mezelf tegen een nieuwe burn-out?
Ik heb een baan als ambulant begeleider op scholen. Door mijn functie heb ik veel te maken met probleemgedrag van leerlingen; ik praat met scholen over hoe dit op te lossen. Ik merk dat ik problemen moeilijk los kan laten, dat ik veel wil oplossen, ook als iets niet mijn probleem is. Ook merk ik dat ik door mijn perfectionisme en betrokkenheid teveel van mezelf (en soms ook van mijn omgeving) vraag, waardoor ik dit schooljaar halverwege helemaal op was en een aantal weken thuis heb gezeten.
Ik heb langzaamaan weer opgebouwd, maar dit duurde tot juni, best lang voor mijn gevoel. Ik zie op tegen volgend schooljaar. Hoe houd ik mezelf beter in de gaten zodat dit niet weer gebeurt? Door bezuinigingen moet ik volgend jaar nog meer leerlingen in hetzelfde aantal uren onder mijn hoede nemen.

Het advies
Wat vervelend dat je een aantal weken thuis hebt gezeten omdat je helemaal op was. Dat zijn geen fijne dingen om mee te maken. Goed dat je bewust bezig bent met hoe je dit het komende jaar anders aan kunt pakken.
De problemen die je beschrijft lijken vooral op het persoonlijke vlak te liggen. Je vertelt dat je dingen moeilijk kunt loslaten, teveel wilt oplossen en perfectionistisch bent. Daar zijn wij helaas niet in gespecialiseerd en ik ben dus bang dat ik je daar niet direct verder mee kan helpen. Je zou kunnen overwegen om daar een cursus of therapie voor te volgen.
Wij helpen mensen op een hele praktische manier om overzicht te krijgen van hun werk. Dat overzicht maakt het dan makkelijker om keuzes te maken voor wat je wel en niet gaat doen.
Er zijn misschien wel een aantal zaken in Getting Things Done, de methode waar wij les in geven, die je zouden kunnen helpen. Eén van de dingen die we mensen bijvoorbeeld leren is om een ‘Wekelijks Onderhoud’ te doen. Tijdens een Wekelijks Onderhoud neem je een uur de tijd om door je takenlijst(en) te lopen. Je hakt knopen door over wat je de komende week gaat doen, wat je uit gaat stellen en wat je gaat delegeren.
Nu is dit een specifiek onderdeel van het ‘Getting Things Done’ systeem en ik heb geen idee of je daar al bekend mee bent. Maar je zou dit principe, misschien in een andere vorm, het komende jaar toe kunnen passen. Als je elke week een uur in je agenda plant om op een rijtje te zetten wat je aan taken op je hebt genomen, helpt dat misschien om taken terug te geven die niet bij jou horen. Je Wekelijks Onderhoud kan dan een moment zijn om even van een afstand kritisch naar je workload te kijken.
Ik raad je ook aan om iemand te zoeken met wie je over je werk heen en weer kunt praten. Een soort ‘buddy’ die als klankbord kan fungeren. Je zou doelen kunnen stellen voor hoe je wilt veranderen in je werk en die dan kunnen bespreken met die persoon. Dat is een goede stok achter de deur om bewust bezig te blijven met het veranderen van je gedrag.
Je schrijft ook dat je nog meer leerlingen onder je hoede moet nemen vanwege bezuinigingen. Je zult het komende jaar dus meer werk moeten doen in dezelfde hoeveelheid tijd. Een valkuil kan dan zijn om op dezelfde manier door te gaan en er gewoon maar een schepje bovenop te doen. En dat wil je juist niet.
Je zult er dus ook over na moeten denken hoe je je werk anders in gaat richten. Neem de tijd om daarover te brainstormen en input te vragen van mensen. Ik kan dat niet goed inschatten voor jouw werk, maar bij Meereffect hebben we ons een paar jaar geleden als doel gesteld om met een klein team toch veel mensen te bereiken. We hebben onze training toen omgegooid en geschikt gemaakt voor grotere groepen. Misschien kun jij ook andere vormen en manieren verzinnen om toch de aandacht aan je leerlingen te geven die je wilt zonder dat je daar meer tijd mee kwijt bent.