De vraag
Mijn vrouw vernedert me
Beste Frans,
Al een tijd worstel ik met de vraag: ‘Wat moet ik doen aan het scheldgedrag van mijn echtgenote’. Ik hoef maar iets verkeerd te doen of ze maakt me van alles uit op ongenuanceerde wijze. Vaak haalt ze er dan personen bij die op mij lijken en dezelfde handicap hebben als ik.
Ik heb van alles geprobeerd, allerlei assertieve reacties, nu lach ik er maar wat om en probeer met humor de situatie te relativeren. Echter ‘de kritische menigte achter me’ fluistert me in: ’Hoe lang laat jij je nog vernederen?’
Groeten van T.

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Beste T.,
De eerste stap is je echt te realiseren dat jij waarschijnlijk niets aan het scheldgedrag van je echtgenote kan doen. Je schrijft dat je van alles hebt geprobeerd en dat niets helpt. Maar heb je dat stilletjes in jezelf geprobeerd of hebben jullie er echt meerdere keren voor gezeten en de dingen bij de naam genoemd? Dat maakt nogal een verschil.
Als je voor de ‘snelle’ oplossing gaat, is het inderdaad de vraag hoe lang jij je nog wilt laten vernederen en dan komt je waarschijnlijk uit bij het antwoord dat je uit elkaar moet. Dan is het belangrijk, lijkt mij, om het eerst een duidelijk te stellen in een gesprek met je partner: ‘Ik wil dit niet meer, als het niet stopt, stap ik op.’ Dan ook niet dreigen, maar duidelijk benoemen wat je niet wilt en dan ook doen wat je het gezegd te doen.
Maar, dit is wel kort door de bocht en als je al langere tijd bij elkaar bent verdient het probleem meer aandacht. Ik vind minstens even interessant de vraag: ‘Waarom laat jij je vernederen?’, want dat gaat blijkbaar al tijden zo. Wat speelt er in jou dat je dat patroon blijkbaar moet kunnen verdragen van jezelf, of, nog confronterender: zou het kunnen zijn dat je de vernedering met jouw gedrag over je afroept? Heeft ze ook ergens ook een beetje gelijk?
Meestal ligt die verhouding 50%/50% in een relatie en dan komt de vraag op wat het 50%-aandeel van je partner in het geheel is. Mij lijkt het probleem een loepzuivere indicatie voor een partnerrelatietherapie, eerlijk gezegd. Dan komt het verhaal van twee kanten op tafel en dat levert vaak verrassende gezichtspunten op.
Succes,
Frans Schalkwijk