De vraag
‘Ik vind mijn vrouw niet meer aantrekkelijk’
Sinds ik haar ontmoette, is mijn vriendin twintig kilo aangekomen. Toen was ze slank en sportief, nu eet ze te veel en kijkt elke avond tv. Als ze vraagt of ik haar niet meer aantrekkelijk vind, ontken ik dat natuurlijk. Maar de waarheid is dat ik niet meer opgewonden raak van haar lichaam en eigenlijk geen seks meer met haar wil. Hoe kan ik onze situatie veranderen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Voor mijn antwoord is het belangrijk om te weten of je bezwaar op zichzelf staat. Is jullie relatie verder goed? In de meeste relaties verandert de aantrekkingskracht na verloop van tijd, ook als partners geen gram aankomen. Dat heeft te maken met hormonen, spanning en gewenning. Het betekent dat aantrekkelijkheid niet alleen een kwestie van gewicht of uiterlijk is, maar ook een leerpunt voor jou: hoe kun je zin in seks produceren als die niet meer vanzelf ontstaat? Dit kun je dus leren: via plannetjes maken, fantaseren, samen actiever aan de slag gaan met de seks. Stellen die goed vrijen en dat jaren volhouden, kunnen zin maken en het daardoor leuk en fris houden. Ik raad je aan te beginnen met wat leuker kan en initiatief te tonen – en begin niet over de kilo’s en een dieet. Geen zin voelen kan echter ook een vermomming zijn van grotere twijfels over de relatie of de toekomst samen. Dat kan zij niet voor je oplossen, daar moet je eerst zelf over nadenken. Wil je echt door? Ook als het vrijen nooit meer zo makkelijk wordt als in het begin? //