De vraag
Is de partner van een autist ‘zielig’?
Allereerst wil ik zeggen dat het artikel erg goed weergeeft wat de problemen zijn van een hoogbegaafd iemand met een autistische stoornis. Ik ben een vrouw van 44 jaar met een universitaire opleiding en ook een autistische stoornis. Daarnaast heb ik ADHD, de ziekte van Gilles de la Tourette en epilepsie. Ook heb ik een grandioze zoon, ook autistisch, de ziekte van Gilles de la Tourette, maar met een laag gemiddelde intelligentie. (De kans om de hoofdprijs in de staatsloterij te winnen is veel groter).
Meer dan 20 jaar ben ik getrouwd, onze relatie is door mijn autisme wel anders, maar niet beter of slechter dan andere relaties. Ik baal ervan dat partners van autistische mensen als ‘zielig’ beschouwd worden. Net alsof ik mijn man gevangen houd, hij is volwassen en als hij onze relatie niet meer de moeite waard vindt, moet hij zijn conclusies trekken. Volgens mij hebben onze partners minder behoefte aan intimiteit hebben dan andere mensen. Ook denk ik dat zij op een bepaalde manier ook behoefte hebben aan een meer gestructureerd leven. Wat ik wil zeggen is dat onze partners voor ons gekozen hebben, dus inclusief onze moeilijke, maar ook inclusief onze positieve eigenschapppen. Dan is het niet ‘eerlijk’ om onze partners “zielig” te vinden. Hoe denk jij hierover?
Net als jij word ik zo vaak overschat. Waar ik na vallen en opstaan achtergekomen ben, is dat er heel veel te leren valt en daarom word ik twee uur per week begeleid. De opvoeding van mijn zoon is een extra moeilijke factor in mijn leven, maar dit is ook weer de reden om ontzettend te blijven knokken. Wat mij vooral overeind houdt, is mijn humor.
Als ik over autisme een ‘voordracht’ houd, gebruik ik voorbeelden met een vleugje humor. Hierdoor wordt het niet te “zwaar” en word ik niet meteen als alleen maar iemand met een autistische stoornis gezien. Naderhand vertellen ze dat ze ondanks het feit dat ze regelmatig moesten lachen, het intense verdriet konden voelen. Het is vaak typische autistische humor. Natuurlijk heeft niet iedereen die autistisch is dezelfde humor. Heb jij dit ook?

Het advies
Mijn partner heeft ook gekozen voor zowel de goede als de slechte dingen aan mijn autisme. Hij stelt dat ik wellicht nooit zijn vriendin geweest zou zijn als ik geen autisme had gehad. Hij wil mijn autisme niet weg.
Autisme is hoe ik ben en hij houdt van hoe en wie ik ben. Dus zielig is hij niet en zielig moet hij dan ook niet gevonden worden. Hij kan inderdaad gaan wanneer hij het niet de moeite meer vind. soms vraag ik hem wel eens of mijn problemen niet te groot zijn. Of het niet meer problemen zijn dan dat hij er deugd aan heeft met mij samen te zijn,  maar daarover wil hij niets horen.
Onze relatie zit echt goed. Het heeft zelfs iets extra. Wij tonen zeer veel begrip voor elkaar en hebben veel geduld met elkaar. Daar kunnen vele “normale” koppels nog iets van leren! We kunnen perfect ruziemaken en het weer oplossen. Door mijn autisme ga ik recht door zee. Alles wordt bijgevolg besproken en uitgesproken. En dat vind ik heel belangrijk in een relatie en dat is iets dat andere koppels vaak ontbreekt. Dus: WIJ ZIJN GEEN ZIELIG KOPPEL! MIJN PARTNER IS NIET ZIELIG EN IK BEN NIET ZIELIG!
Over humor: Ik kan soms heel cru zijn in wat normaal is en wat afwijkend is en maak daar ook grappen over! Dat is soms heel hard voor de mensen. Dat is soms eerder mijn manier om iets duidelijk te maken. Autistische humor heb ik ook wel. Mensen zeggen me dat ik een hoge dosis humor heb en dat is ook zo. Ik heb dit dus ook wel.