De vraag
Mijn man kan niet tegen emoties en kritiek
Het loopt helemaal niet goed tussen mijn partner en mij. Als ik emoties toon, walst hij over me heen. En als de kinderen of ik ook maar een kleine opmerking maken over zijn gedrag, wordt hij heel boos en soms zelfs agressief. Hij begrijpt niet dat we daar verdrietig van worden. Hoe komt het dat mijn partner niet tegen emoties en kritiek kan?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Veel mannen zijn boos. Meestal op zichzelf, maar dat durven ze niet toe te geven. Ze geven liever alle andere mensen de schuld, vrouw en kinderen voorop – want die zijn lekker dichtbij.
Waarom zijn de mannen boos op zichzelf? Omdat ze ontevreden zijn met hun leven. Ze hebben minder geld dan ze zouden willen of geld te veel. Ze vinden het niet leuk om een gezin te hebben of ze hebben geen gezin. Ze merken dat ze niet bij machte zijn om hun dromen te verwezenlijken.
Dat je man boos wordt als je emoties toont, zegt me dat hij bang is voor zijn eigen emoties. Is hij inderdaad teleurgesteld? Verlangt hij naar iets? Of is hij somber? In elk geval is het niet aan jou om je man zo ver te krijgen dat hij zijn emoties toont of überhaupt voelt. Het is aan jou om je grenzen aan te geven.
Het beste wat je kunt doen, is met hem om de tafel zitten en afspraken maken. Als jij genoeg hebt van zijn boosheid en dat zegt, moet hij inbinden en afstand nemen. Als hij dat niet doet, volgen er consequenties. Je moet je leven niet laten vergallen door andermans boosheid.