De vraag
Moet ik breken met mijn schoonouders?
Dag Else-Marie,
De band met mijn schoonmoeder is al vanaf het begin (zes jaar geleden) niet goed. Alles waar mijn man en ik voor gaan en waar wij in geloven en achterstaan lijkt bij hun verkeerd te zijn. Ze zien ons (dat zeggen ze ook zelf) als kinderen, hun kinderen. Dat we ondertussen getrouwd zijn, twee kinderen hebben, werken en een koophuis bezitten doet daar niets aan af. We zijn hier wel vroeg mee, mijn man is 25 en ik ben 22 jaar.
Het overal kritiek op hebben, alles afkeuren, ongeinterresseerd zijn enzovoorts breekt me. Een jaar geleden hebben we een aantal maanden geen contact gehad met elkaar (eigenlijk beviel dat wel) en nu staan we weer op dat punt. Is het verstandig hen weer niet meer te zien en dan misschien voor altijd of moeten we kosten wat het kost deze relatie doorzetten?
H.

Het advies
Beste H.,
Je schoonmoeder is de moeder van je man en de grootmoeder van jullie kinderen. Die banden zijn niet te verbreken. Wel is het goed na te gaan hoe die band kan worden vormgegeven. Ouders zijn vaak bang niet meer mee te tellen bij hun kinderen, als deze hun eigen leven gaan leiden. Voor ouders kan het lijken dat de kinderen hen dan minder nodig hebben.
Kritiek geven is eigenlijk een manier van zeggen: zie je wel, dat je me nog nodig hebt. Jullie willen juist horen dat jullie het goed doen, dat jullie op zojonge leeftijd zelf al heel veel hebben opgebouwd en dat zij daar respect en waardering voor hebben. Ze zijn de grootouders van jullie kinderen: kun je hen voor de manier waarop ze opa en oma voor jullie kinderen zijn, waardering geven?
Voor kinderen is het heerlijk grootouders te hebben bij wie het heel anders is dan thuis, waar ze op een anderen manier kind mogen zijn. Een verrijking voor een kinderleven, als ze het geluk hebben grootouders te hebben. Het is van belang dat je je man kunt steunen in zijn relatie met zijn ouders. Laat hem een tijdje alleen of samen met de kinderen naar hen toegaan als jij er niet goed tegen kan. Help hem te bedenken hoe met de kritiek om te gaan en kijk samen met hem hoe hij hen kan laten merken op welke manier ze voor hem belangrijk zijn. De relatie gaande houden? Ja. Breken? Nee.
Else-Marie van den Eerenbeemt en Nelly Bakhuizen
• Else-Marie van den Eerenbeemt is familietherapeut, specialist familieverhoudingen, docent Voortgezette Opleidingen aan de HvA/ProEducation, publicist en onderzoeker op het gebied van de ouder-kind relatie. Else-Marie schreef o.a. het boek De liefdesladder, over liefde en familiegeschiedenis.
• Neem ook een kijkje op haar site: www.else-marie.nl