Je kind met zijn huiswerk helpen door hem de werking van zijn hersenen uit te leggen? Psychologe Gerjanne Dirksen schreef er met collega Hulda Möller een leuk en goed onderbouwd boek over.

Training

Positief opvoeden voor puberouders

  • Positief contact maken met je kind
  • Omgaan met je eigen emoties én die van je kind
  • Afspraken maken en grenzen stellen
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Wat heeft een kind eraan om de werking van zijn hersenen te begrijpen?

‘Daardoor krijgt hij meer lol in het leren. Zo beseft hij dat je invloed kunt hebben op je brein: je talenten en vaardigheden staan niet vast. Je hoeft dus niet slecht te blijven in een bepaald vak, maar je kunt er beter in worden. Vooral voor kinderen die snel denken: “Dat kan ik niet”, werkt dat motiverend.’

Waarom is dit boek geschreven voor ouders?

‘Ouders kunnen aan hun kinderen uitleggen wat er in hun hersenen gebeurt bij het leren. Bijvoorbeeld dat twee keer kort leren beter is dan één keer lang. Maar ook voor ouders zelf is het waardevolle kennis, omdat ze zo beseffen welke boodschappen ze aan hun kind meegeven. Veel ouders zeggen: “Joh, trek je dat cijfer niet aan. Ik was zelf ook slecht in rekenen.” De intentie is goed, je wilt je kind opbeuren. Maar de boodschap die je geeft is: “Het zit er niet in.” En dat werkt demotiverend.

Wat zouden meer mensen moeten weten?

‘Dat de prefrontale cortex pas klaar is op je 23ste. Je kunt dus nog niet verwachten dat een puber al kan plannen, en zich daaraan kan houden. Ouders hebben de neiging om hun kind wat meer los te laten als het naar de middelbare school gaat, maar juist in deze periode heeft het veel begeleiding en sturing nodig. Je moet je kind helpen om allerlei vaardigheden, zoals plannen, te ontwikkelen.’

– Gerjanne Dirksen en Hulda Möller, BreinLink voor ouders. Je kind helpen leren, Scriptum, € 19,95.