De vraag
Mijn zoontje is bang voor de tandarts
Beste Jolet,
Mijn zoontje van 7 heeft vier weken geleden een tandartsbehandeling ondergaan, waarbij een gaatje in zijn kies werd gevuld. Na afloop viel hij flauw. Later gaf zijn klasgenootje een spreekbeurt over de tandarts, en opnieuw viel hij flauw. Sindsdien is hij dagelijks misselijk. Ik zie dat hij bleek wordt, gaat zweten, en water in zijn mond krijgt. Gisteren vertelde hij dat hij iedere dag wel aan de tandarts moet denken. Wat kunnen wij doen om hem te helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat ontzettend naar dat uw zoontje zo’n na-effect heeft van dat tandartsbezoek. Hij lijkt nog steeds angstige herinneringen op te halen. Ga eens ontspannen samen zitten en neem die gebeurtenis met hem door. Maak er een nieuw verhaal van: beschrijf alleen de feiten, niet zijn angst, en geef hem zelf een actieve rol (repareer mijn kies, dokter!) zodat hij eindigt als held met een fraaie vulling. Help hem om tijdens dat verhaal diep vanuit de buik te blijven ademen, dan is de kans kleiner dat hij misselijk wordt.
Uw zorg kan zijn angstgedrag in stand houden; besteed er dus niet te veel aandacht aan. Wel zal een volgend bezoek aan de tandarts met extra zorg omkleed moeten worden om te verhinderen dat hij bang blijft.
Hebt u al met uw tandarts overlegd? De ene tandarts gaat beter om met kinderangst dan de andere; u kunt overwegen een andere te zoeken (zie internet voor iemand in uw buurt die in angst gespecialiseerd is). Bent u zelf misschien bang voor de tandarts? Laat dan de volgende keer iemand anders meegaan. De angst van een ouder, hoe goed ook verborgen, slaat namelijk makkelijk over naar een kind.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp