• Geef niet op Jonge kinderen zijn dol op zoetigheid en vaak afkerig van voedsel dat ze niet kennen. Dat heeft vermoedelijk te maken met een evolutionair ingebouwd overlevingsinstinct. Een drie- of vierjarige is oud genoeg om zelfstandig voedsel te verzamelen, maar te jong om te beoordelen wat veilig is om te eten en wat niet. Angst voor nieuw voedsel beschermt dan tegen vergiftiging. Maar wanhoop niet: onderzoek wijst uit dat het vijf tot tien keer aanbieden van onbekend voedsel meestal genoeg is om kinderen te leren ervan te houden.
  • Gebruik het toetje niet als chantagemiddel Een kind dwingen zijn spinazie op te eten voordat hij een toetje mag, zorgt simpelweg dat kinderen groenten nog meer gaan haten en toetjes nog lekkerder gaan vinden.
  • Neem uw opvoedingsstijl onder de loep Kinderen die zijn opgevoed in een zogenaamde authoratieve stijl – die wordt gekenmerkt door emotionele steun, voldoende autonomie en duidelijke tweezijdige communicatie – eten meer fruit dan kinderen van ouders met een autoritaire, toegeeflijke of achteloze opvoedingsstijl, blijkt uit vorig jaar gepubliceerd onderzoek.
  • Geen troostvoedsel geven Een manier waarop kinderen tot emotionele eters worden gemaakt, is door ze te troosten met voedsel. Wie altijd een snoepje krijgt als hij op zijn knie is gevallen, associeert ‘zoet’ met de oplossing voor pijn en moeilijkheden. Troost uw kind niet met voedsel, maar met aandacht.
  • Creëer geen ‘verboden vruchten’ Vijfjarige meisjes kregen tijdens een experiment eerst een gezonde lunch te eten, en daarna gedurende tien minuten ongelimiteerde toegang tot ‘slecht’ voedsel zoals ijs, chips en chocola. Wat bleek? De meisjes van wie de ouders de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen thuis aan strenge regels bonden, propten zich vaker vol dan de kinderen met minder strenge ouders.
  • Zet de televisie uit Meer dan twee uur per dag televisiekijken (en dat doet veertig procent van de Nederlandse kinderen boven de twaalf) geeft grote kans op overgewicht als volwassene. Dat blijkt uit een afgelopen zomer in vakblad The Lancet gepubliceerd artikel. Hoe langer de proefpersonen als kind voor de buis hingen, hoe vaker ze op 26-jarige leeftijd kampten met overgewicht. Dat komt onder meer door de televisiereclames. Ongeveer zeventig procent van de reclamezendtijd rond kinderprogramma’s betreft snoep, tussendoortjes en frisdrank. Blootstelling aan deze voedselreclames verhoogt de totale calorie-inname van kinderen significant.