De vraag
Seksuele obsessie
Ik ben altijd trouw geweest aan mijn vrouw en wil geen andere liefde. Maar sinds kort ben ik seksueel volledig geobsedeerd door een collega. Ik verzin smoesjes om haar te spreken, kijk stiekem naar haar en lig ’s nachts over haar te fantaseren. Ik denk dat zij mij ook leuk vindt. Ik heb alle voors en tegens van seks met haar afgewogen, maar kom er niet uit. Is zij de zonde waard?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Aan de ene kant wil je je vrouw niet kwetsen, aan de andere kant heb je nog nooit zo’n sterke aantrekking gevoeld. En daar moet je iets mee.
Veel mensen proberen in dit soort situaties belangrijke beslissingen te nemen op basis van de vermeende voor- en nadelen. Maar wat in de kern een eenvoudige ja-of-nee-beslissing lijkt, wordt zo een doolhof van argumenten en emoties.
Het helpt je meer als je kijkt naar de mogelijke consequenties: wat gebeurt er als je seks met haar zou hebben? Denk aan drie scenario’s.
Stel (1) dat de seks de beste ooit is. Je zou verliefder worden, een affaire beginnen en een bom onder je relatie en werk leggen. Hoe leuker de affaire, hoe groter de bom. Als (2) de seks niets bijzonders is, vraag je je daarna af of dat alle risico’s waard was en wordt de sfeer op het werk op zijn best ongemakkelijk. Als de seks zwaar tegenvalt (3), dan is er een vergissing, geen opbrengst en veel risico.
Zelfs in het eerste, meest aantrekkelijke scenario is er alleen maar schade te voorzien. Aan jou de keuze.