De vraag
Ik voel me zo onaardig
Beste Ursela,
Ik heb al eerder gemaild dat ik geen aansluiting vind bij anderen. Nu zit ik alweer een tijd op een nieuwe opleiding. In de eerste weken had ik oppervlakkig maar wel leuk contact. Er waren veel mensen die ik qua gedrag kinderachtig vond. Ik besloot om ze waar het kon gewoon te negeren. Maar nu we meer contact met elkaar hebben gekregen, denk ik dat ik vooroordelen had. De mensen die zo kinderachtig deden, hebben gewoon problemen.
Ik heb zelf weinig problemen thuis en ik schaam me nu. Vervolgens begin ik met vergelijken. Ik ben ervan overtuigd dat anderen leuker zijn of meer inlevingsvermogen hebben. Ik denk dat ik zelf geen inlevingsvermogen heb en ik voel me dus waardeloos/onaardig vergeleken met anderen. Al helemaal als ze het thuis moeilijk hebben.
De kern van het probleem is: ik denk dat anderen iets hebben waar ik een gebrek aan heb. Hoe kan ik proberen om mezelf, tussen de anderen, te accepteren?
Groeten van Merché

Het advies
Beste Merché,
Goed dat je mij weer mailt. Want dan kunnen we samen aan je zelfacceptatie werken. Dat je dát als essentieel onderkent, dat is de beste stap die je kunt zetten. Nu nog het ‘hoe’.
• Jezelf accepteren begint met het tot stilstand brengen van je ‘zelfveroordelingen’. Zelfveroordelingen die tot stand komen doordat we teveel rekening houden met de meningen en normen van anderen. Normen die tot oordelen en uiteindelijk tot veroordelen leiden. Een proces dat je kunt omkeren door meer vanuit je eigen levensfilosofie te leven, door meer vanuit je eigen normen en waarden te leven. Durf daarom van anderen te verschillen, vergelijk je niet met die anderen en schep zeker geen ideaalbeeld van die anderen. Anderen zijn namelijk écht niet leuker, aardiger of empatischer dan jij. Het is ‘slechts’ het beeld dat je je van hen hebt gevormd.
• Creëer daarom met positieve input een positief zelfbeeld. Vertaal elke veroordeling in iets positiefs. Zet elke dag 5 redenen op papier waarom jij trots op jezelf mag zijn. Mochten jou op dat moment beperkende/negatieve gedachten te binnen schieten, dan zet je ze ‘automatisch’ om in positieve gedachten. Maak ook die vertaalslag met alles wat jou op een dag aan negatiefs te binnenschiet. En zie dit als een sport, een uitdaging.
• Relativeer meer (bijvoorbeeld met behulp van de RET-filosofie), wees niet te streng voor jezelf, stel minder eisen aan jezelf, accepteer wat je toch niet kunt veranderen en exploiteer meer je gevoel voor humor.
Merché, door jezelf te accepteren geef je jezelf een mooi cadeautje. Je krijgt meer innerlijke rust, komt meer in balans, waardoor anderen jou door jouw positieve zelfuitstraling (nog méér) zullen gaan waarderen. Ik wens je dan ook veel acceptatiekracht toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg