De vraag
Mijn vriend vermijdt feestjes
Beste Jolet,
Mijn vriend heeft een sociale fobie. Hij heeft hierover boeken geraadpleegd, maar hij wil niet naar een psycholoog. Ik houd wel van feestjes, dus nu ga ik alleen. Mijn familie heeft daar moeite mee. Ze vragen wanneer hij komt en of ik dit wel zo wil. Ik aarzel over hoe ik hiermee moet omgaan. Ik wil hem accepteren en ik wil hem niet kwijt, maar ik wil hem ook wel graag van deze fobie afhelpen. Wat kan ik het best doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Mijn advies aan u is: accepteer dat dit zijn probleem is, dat hij alleen zelf kan oplossen. Wees intussen wel eerlijk over uw wensen. Bij sommige sociale bijeenkomsten zult u liever hebben dat hij wél aanwezig is, omdat hij bij u hoort. Vraag aan hem hoe u daarbij kunt helpen. Mocht uw vriend behandeling willen zoeken, dan voelt hij zich wellicht het beste thuis bij internettherapie (zie interapy.nl of annazorg.nl).
Het valt voorlopig niet te verwachten dat uw vriend snel zal veranderen. Ook acceptatie is dus op zijn plaats. Leg uw familieleden maar uit dat het niet aan hen ligt, maar dat uw vriend nu eenmaal moeite heeft met feestjes. Ik hoop dat u getweeën – in liefde voor elkaar – een manier van leven kunt ontwikkelen die voor u voldoende sociale contacten oplevert en die hem helpt minder fobisch te worden.