De vraag
Ik wil niet één van zijn scharrels zijn
Beste Steven,
Wat is de beste manier om erachter te komen wat hij voor bindingsvorm wil, als hij daarom heen draait? Ik ervaar regelmatig dat mannen niet eerlijk zeggen dat ze nog meer scharrels hebben of dit ontkennen. Ik voel me gebruikt als ik niet ‘exclusief’ ben. Vroeger ervoer ik dit niet zo, alleen de laatste jaren.
Groeten van Missy

Het advies
Beste Missy,
De liefde geeft geen garanties af en je kunt er dus helemaal niet achter komen of je in je relatie al dan niet ‘exclusief’ zult blijven. Maar wat me opvalt aan je vraag is dat het erop lijkt dat je vaker in je leven op dit gebied voor het lapje bent gehouden.
Nu is de vraag of jij daar helemaal slachtoffer in bent, of dat je op een bepaald type man valt waardoor je steeds je neus weer stoot en je er dus wel degelijk zelf een rol in hebt. Wat je (als mijn vermoeden klopt) eventueel zou kunnen doen is de drempel om jou te veroveren wat hoger te leggen, waardoor mannen die uit zijn op de ‘quick-fix’ vanzelf worden uitgefilterd.
Groeten,
Steven Pont
• Steven Pont is relatie- en gezinstherapeut, ontwikkelingspsycholoog en mediator en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.systeemtheorie.nl