De vraag
De passie is weg
Beste Jolet
Na zes jaar is de passie tussen mij en mijn vriend ver te zoeken. Nu weet ik wel dat je niet ‘eeuwig verliefd’ kunt blijven en dat geen relatie perfect is enzovoort, maar ik vraag me sterk af met hoe weinig je genoegen moet nemen. Hoe kom ik erachter of ik te veel verwacht van een relatie, of dat hij gewoon niet de ware is?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U kunt nooit zeker weten of u te veel verwacht.. Maar als u uw best doet om uw relatie te verbeteren, komt u er wel achter of er meer mogelijk is. Relaties kunnen  best tot op hoge leeftijd blijven borrelen van de passie. Daarvoor is wel af en toe vernieuwing nodig. De vernieuwing werkt het best als je bij jezelf begint. Ga op onderzoek naar uw eigen seksuele gevoelens; verwen uzelf en onderzoek uw erotische fantasieen. Als u opnieuw weet wat uw bloed  sneller doet stromen, zult u anders gaan vrijen. Verandering en verrassing helpen ook. Spreek eens buitenshuis met hem af, begin eens te vrijen op een onverwacht moment, vertel iets over uw erotische gedachten, vraag eens wat hem ‘bezielt’. Op stuur hem een email met een spannende foto van uzelf. Kijk een met nieuwe ogen naar uw man: weet u eigenlijk wat er echt in hem omgaat? Vraag het hem: ‘Welke onvervulde dromen heb jij?’Of: wat zou je graag doen, maar durf je mij niet te vragen?’ Het oppeppen van seks in een relatie vraagt tijd en durf. In uw brief zegt u min of meer: ik vind dat ik niet mag klagen. Is deze bescheidenheid misschien onderdeel van uw probleem? Durft u genoeg uit te komen voor wat u wilt? Het leven is een stuk leuker als je gretig durft te zijn.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, mei 2004