De vraag
Altijd in de werkstand
Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar in mijn vrije tijd kan ik het erg moeilijk loslaten. Ik denk er vaak aan en als er nog iets moet gebeuren, gaan mijn schouders omhoog staan en merk ik dat ik liever ‘gelijk even aan het werk ga’. Ontspannen lukt me pas écht als ik eraan heb toegegeven.

Het advies
Cyrilla Dimitroff
Coach en psycholoog Arbeid en organisatie
Voor jou is het cruciaal om een gezonde balans te vinden tussen werkplezier en ontspanning. Om roofbouw te voorkomen. Je lichaam geeft al signalen, maar je hoofd denkt dat je pas mag ontspannen als je werk ‘af’ is.
Heb je weleens mindfulness geprobeerd? Dat leert je erkennen dat gedachten slechts gedachten zijn – je hoeft er niet per se actie op te ondernemen. Gedachten over werk kun je leren te laten voor wat ze zijn.
Daarnaast is het aan te raden om voor jezelf een duidelijke grens te trekken tussen werk en privé. Zorg dat je geen e-mails of meldingen over werk ontvangt na werktijd, bijvoorbeeld door de apps van je telefoon te verwijderen. Zo kom je niet in de verleiding. Plan ook de tijden waarop je werkt duidelijk in, reëel en haalbaar.
Vraag je daarnaast af wat – buiten werk – jouw prioriteiten zijn. Zoals familie, vrienden, sport, hobby’s, gezondheid en tijd voor jezelf. Stem je activiteiten en tijd daarop af. Door aandacht te geven aan wat je leven waardevol maakt, komt er ruimte voor ontspanning.
Het kan even duren voordat je je oude patroon volledig kunt loslaten. Heb dus geduld met jezelf.
Cyrilla Dimitroff is coach en psycholoog arbeid en organisatie. Ook een coach nodig? Vind er een die bij je past op coachfinder.nl.