De vraag
Moeder ziet me als mantelzorger
Beste Jolet,
Tien jaar geleden is mijn moeder bij me ingetrokken. Ik beloofde haar destijds dat ze altijd bij mij kon blijven wonen. Ik ben alleenstaand. Nu wordt het me te veel. Ik werk 40 uur per week en van privétijd is geen sprake meer. Mijn moeder neemt mij en mijn woning helemaal in bezit. Ze is inmiddels 79 jaar en ziet me als haar mantelzorger. Het is zo erg dat ik er psychische klachten van krijg. Hoe dring ik tot haar door?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Het lijkt me hoog tijd voor het stellen van grenzen! Aanvankelijk zal dat de sfeer niet verbeteren in huis, want het is blijkbaar vanzelfsprekend geworden dat u altijd in elkaars gezelschap bent en dat u uw moeders wensen vervult. Die periode van omschakeling zult u voor lief moeten nemen als u verandering wilt.
Zet eerst zelf op papier hoe u het wilt hebben. Hier zijn wat opties om over na te denken: eigen kamers (met televisie), samen eten, de avond in ­principe apart, een eigen telefoon, verdeling van huishoudtaken, aparte sociale contacten.
Kondig dan aan dat u met haar wilt praten omdat u niet tevreden bent met de gang van zaken. Vertel dat u het op deze manier niet volhoudt en leg uw behoeften op tafel. Vraag of zij ook wensen heeft en overleg tot er een set van regels ligt waar u achter staat. Misschien is het nodig uw huis daaraan aan te passen. Voer de nieuwe regels drie maanden heel erg stipt uit, anders wennen ze niet. Bespreek dan hoe het u beiden bevalt en stel de regels desgewenst bij. Een betere sfeer zal u beiden goed doen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp