De vraag
Mijn stervende vader
weigert contact
Ik heb sinds mijn 15de, in 2005, geen contact meer met mijn vader. Ik durfde niet naar hem toe omdat hij vaak dronken was en negatief deed over mijn moeder. Toen in 2008 mijn moeder overleed belde mijn vader me op, maar daar was ik niet aan toe. Onlangs hoorde ik van mijn zus dat hij niet lang meer zal leven. Ik vroeg hem om een gesprek, maar nu weigert hij. Moet ik zijn wens respecteren? Ik heb ernstige psychische klachten gehad; heb ik als zoon geen recht op een gesprek?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Een formeel recht heeft u niet, maar misschien wil iemand bemiddelen tussen u en uw vader? Het kan zijn dat hij te impulsief ‘nee’ heeft gezegd en daar wel op wil terugkomen als iemand hem helpt. Maar verwacht niet te veel van zo’n gesprek. Uw vaders aanwezigheid is niet nodig om uw jeugdervaringen te kunnen verwerken in een therapie. Bij het bestrijden van uw psychische klachten gaat het immers om uw eigen emoties en herinneringen; en de manier waarop die uw huidige gevoelens, gedachten en gedragingen beïnvloeden.
Misschien dat sommige feiten u kunnen helpen – wat is er toen echt gebeurd? – maar die kunt u uitzoeken bij vrienden en familie. Dat uw vader terminaal ziek is, vind ik wel een reden om zijn wens te respecteren.