De vraag
Ik ben de sterke dochter
Beste Jolet,
Mijn zus is vrij lang ziek geweest en mijn ouders en grootouders hebben zich veel zorgen over haar gemaakt. Sindsdien was ik altijd de sterke en mijn zus de zwakkere. Ik deed het beter op school en met werken; ook op het persoonlijke vlak ging alles beter. Met mijn zus wordt veel meer rekening gehouden en bij haar is altijd alles zielig. Nu zijn mijn ouders haar en haar gezin ook financieel aan het helpen, en ze regelen woonruimte en oppas voor haar. Ik heb zulke zaken altijd zelf kunnen opknappen, samen met mijn man. Als ik mijn ouders iets vertel of problemen heb, dan komt het niet aan; ik heb het gevoel dat ik niet serieus word genomen. Mijn irritatie is zo hoog opgelopen dat ik af en toe gewoon geen zin heb om bij mijn familie langs te gaan. Hoe kan ik hiervan loskomen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is goed dat u inziet dat de rollen zo verdeeld zijn en waardoor dat is gekomen. Deze verstoorde balans kan op twee manieren worden hersteld: door meer te krijgen en door minder te geven. Gebruik beide manieren. Vraag nog duidelijker om wat u wilt (aandacht, tijd, praktische hulp); durf te zeggen ‘Ik heb je nodig’. Let erop, aan de andere kant, dat u niet vanzelf doet wat de familie van u verwacht als het gaat om het geven van aandacht, tijd en praktische hulp. Er zit nog een addertje onder het gras: het heeft ook voordelen om de sterke dochter te zijn. Er klinkt ook trots door in wat u over uzelf schrijft. Zou u ertegen kunnen steeds ‘Dank je wel’ te moeten zeggen? Uw zus heeft misschien minder kansen gekregen om zo trots en zelfstandig te worden. Misschien heeft ze echt meer hulp nodig?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp