De vraag
Ik moet onder mijn niveau gaan werken
Beste Bert,
Mijn werkgever gaat reorganiseren. Ik heb net gehoord dat er voor mij alleen nog maar een baan is op een lagere niveau en ik moet dat werk ook gaan doen. Ik ben er kapot van. Ik voel me minderwaardig en ben bang dat ik niet meer zo snel een goede baan terugkrijg. Ik heb namelijk nog niet zo veel ervaring. Hoe lang duurt zo’n verwerkingproces en wat kan ik het beste doen?
groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Verlies van je baan is voor veel mensen enorm ingrijpend. Geen wonder dat je er ‘kapot’ van bent. Je vraagt, hoe lang ‘zo’n verwerkingsproces’ duurt. Daar zijn geen algemene regels voor, helaas … of misschien gelukkig. Ieder verlies is verschillend, ieder mens is verschillend, iedere context is verschillend. Bovendien, een verlies ‘overkomt’ je, daar kun je meestal niets aan doen. Maar hoe je een verlies verwerkt, daar ben je zelf bij … verwerken is een activiteit.
Ga er dus actief mee aan de slag.
De zes aanbevelingen uit Psychologie Magazine geven daarvoor een goed uitgangspunt. Ik herhaal ze hier nog maar eens:
1. Blijf actief. Wie geen reden ziet om ’s ochtends op te staan, wordt na verloop van tijd steeds passiever. Kruip niet om negen uur ’s ochtends al achter de tv, maar blijf in beweging. Houd de regelmaat van opstaan, eten en slapen vast. Geef ook verder structuur aan uw dag: spreek bijvoorbeeld met uzelf af dat u ’s ochtends gaat sporten en ’s middags vacatures gaat zoeken.
2. Wees mild voor uzelf. U hebt niet voor deze situatie gekozen, dus er is geen reden om uzelf verwijten te maken. Bovendien: u bent – zeker in deze tijden – niet de eerste of de laatste die zoiets overkomt.
3. Zoek gezelschap. Met het wegvallen van collega’s, verdwijnen ook sociale contacten. Bovendien gaan veel mensen uit schaamte voor hun ontslag anderen uit de weg. Het is beter te praten over hoe u zich voelt. Wie zich gesteund weet, komt er sneller weer bovenop.
4. Neem de tijd. Direct een nieuwe baan aannemen zonder eerst een goede afweging te maken, is onverstandig. Gun uzelf de tijd om uw ontslag te verwerken en na te denken over wat u wilt, wat u kunt en waar u graag zou willen werken.
5. Blijf realistisch. Probeer ondertussen wel te accepteren dat u waarschijnlijk niet direct uw droombaan zult vinden. Misschien is het nodig om uw eisen hier en daar bij te stellen: wees bijvoorbeeld bereid om wat verder te reizen. Maar neem niet te snel genoegen met een baan onder uw niveau. Dat heeft een negatief effect heeft op de rest van uw carrière.
6. Zie de positieve kanten. Wilde u altijd al meer tijd besteden aan de kinderen, of eindelijk eens de badkamer schilderen? Beginnen aan die opleiding binnenhuisarchitectuur? Dit is uw kans! U kunt best iets compleet anders gaan doen of een tijdje iets minder verdienen. Als u maar het idee heeft dat wat u doet, zinvol is.
Daarnaast wijs ik je graag op mijn aanbevelingen aan eerdere vragenstellers.
Voor het verwerkingsproces is het belangrijk dat je ‘achteruit kijkt’ en ‘vooruit leeft’. En dat je ruimte maakt voor de negatieve en voor de positieve gevoelens en gedachten die daarbij horen.
Hier enkele voorbeelden:
Probeer eens voor jezelf in te vullen welke ‘negatieve’ en ‘positieve’ gevoelens en gedachten jij bij jezelf herkent, bijvoorbeeld in een dagboek. En zorg dat je, zeker na enige tijd, in elk van de vier vakken dingen hebt genoteerd.
Als na verloop van tijd blijkt dat je blijft steken in ‘achteruit kijken’ of alleen bezig bent met ‘negatieve gevoelens en gedachten’, dan bestaat het risico dat je langer ‘in de put’ blijft dan gezond voor je is.
Mocht blijken dat je na een half jaar je leven nog steeds wordt gedomineerd door het verlies van je baan, trek dan aan de bel, bijvoorbeeld bij je huisarts. Professionele ondersteuning kan je dan verder helpen.
Ik hoop je hiermee wat mogelijkheden aangereikt te hebben. Wil je nader contact, voel je dan vrij om mij te mailen. Ik help je graag verder.
Bert Cozijnsen
coach & adviseur
Doorn
FENESTER mens & organisatie
Bert Cozijnsen is onlangs begonnen met advies- en coachingsbureau Fenester, dat zich onder andere richt op mensen die met een ontslag te maken krijgen. Zie www.fenester.nl
Meer lezen?
Bert Cozijnsen, Ontslagkracht. Van verwerken naar doorwerken: over emoties bij ontslag, Paradigma, € 18,95