De vraag
Mijn man heeft gezoend met een collega
Beste Saskia,
Mijn man heeft gezoend met een (veel jongere) collega. Dat is uitgekomen en daarop heeft hij voor mij gekozen. Ik bleef echter wantrouwen houden en ben hem gaan controleren. Nu weet hij niet meer wat zijn gevoelens zijn voor mij.
Ik hou heel veel van hem en wil graag met hem door. Hij is echter bang dat de band tussen ons weg is. We zijn 36 jaar bij elkaar.
Groet, j36

Het advies
Expert
Saskia de Bel
arbeids- en gezondheidspyscholoog
Beste j36,
Het is heel confronterend om erachter te zijn komen dat je man met een collega heeft gezoend. Dat je hem niet gelijk weer kon vertrouwen is niet zo gek. Zeker omdat hij het je kennelijk niet zelf heeft verteld, maar je er via een ander achter bent gekomen.
Als je al zo’n lange tijd een relatie hebt, kan het gebeuren dat je gevoelens voor een ander ontwikkelt. Dat dit gebeurt is op zich niet zo negatief. Het kan mensen zelfs weer dichterbij elkaar brengen. Wat een wereld van verschil maakt, is wat jij -of die ander- met die gevoelens doet. Bespreek je het met je partner als je de eerste gevoelens van aantrekkingskracht gewaar wordt, of hou je die gevoelens voor jezelf? Vooral het langere tijd geheim houden zorgt makkelijk voor iets dat uit de hand kan lopen, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig is het bij jouw man bij zoenen gebleven, en heeft hij voor jou gekozen. Uit je brief kan ik niet opmaken of het een eenmalig incident was en of je er uitgebreid met je man over gesproken hebt, maar het staat natuurlijk niet op zichzelf. Het is daarom belangrijk om met hem het gesprek aan te gaan over hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat hij mist in jullie relatie.
Door het beter te begrijpen en er open over te praten, ben je beter in staat deze bedreiging -want zo voelt het- samen te lijf te gaan. Met wantrouwen en controleren duw je hem eerder van je af, wat nu aan de hand lijkt te zijn. In plaats van in de angst te schieten kun je beter proberen hem opnieuw te ‘verleiden’ door er samen op uit te gaan en leuke nieuwe dingen samen te ondernemen.
Zie het zoenen als een signaal dat je kunt gebruiken om jullie relatie nieuw leven in te blazen, en jezelf te ontwikkelen. Vraag hem om een nieuwe kans op het hernieuwen van jullie relatie en kijk wat je ieder voor zich én samen kunt veranderen om de romantiek weer terug te krijgen. Je bent toch niet voor niets al zo lang bij elkaar, het is het meer dan waard om er allebei voor te vechten!
Vriendelijke groet,
Saskia