De vraag
Verliefd op een ander, maar mijn vrouw is ernstig ziek
Beste Jolet,
Mijn vrouw is ernstig ziek en heeft niet zo lang meer te leven. Onze relatie loopt helemaal niet meer. Ik ben 46 jaar en wil door met mijn leven. Nu ben ik verliefd geworden op een heel leuke en lieve collega die ik al lang ken. Ik had al een zwak voor haar voordat mijn vrouw ziek werd. Ik vind het bijna onmogelijk mijn vrouw in deze moeilijke situatie te verlaten. Ik durf het haar ook niet te vertellen. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Deze rubriek is bedoeld voor psychologisch advies, niet voor een moreel oordeel over uw wens te scheiden. Als psycholoog moet ik u wel waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van die keus. Vraag uzelf af of u zichzelf nog recht in de ogen kunt kijken als u uw vrouw in deze laatste fase van haar leven verlaat.
En: heeft u er al bij stilgestaan welke reacties dit zal oproepen bij uw familie, vrienden en collega’s? Hoe groot is de kans dat uw nieuwe vriendin later op u gaat neerkijken omdat u uw vrouw in deze zware periode in de steek liet?
Mijn advies is: wees blij met uw verliefdheid en de hoop die ze geeft voor uw toekomst, maar doe er voorlopig niets mee. Sta uw vrouw bij zoveel u kunt en zolang als dat nodig is.
Later zal dan blijken of de verliefdheid tot een serieuze relatie leidt. Misschien wordt ze vooral aangewakkerd door de moeilijke situatie die u momenteel thuis heeft
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp