De vraag
Mijn vriend wil steeds bij me zijn
Steven,
Ik ben benieuwd of ik ook bindingsangst heb. Ik krijg het namelijk steeds benauwder bij mijn vriend. Na 1 1/2 jaar is de verliefdheid over en voel ik me erg op de huid gezeten. Hij geeft aan steeds vaker bij me te willen zijn, terwijl ik steeds vaker alleen wil zijn. Mijn vriend is erg lief, zorgzaam en volgzaam, maar ik voel me er steeds minder op mijn gemak bij.
Hoe meer afstand ik neem, hoe meer hij mij claimt. Hij accepteert en begrijpt mijn houding niet. Ik heb steeds het gevoel weer alleen te willen zijn, maar durf die knoop niet door te hakken. Ergens ben ik bang dat ik hem ga missen. Is het einde van mijn relatie in zicht? Bij voorbaat dank voor je antwoord.
Groeten,
Jazieja

Het advies
Beste Jazieja,
De vraag is even of je dit thema uit eerdere relaties herkent. Als dat het geval is, is er sprake van patroonvorming, waarin je eigenlijk steeds tegen dezelfde dingen oploopt, alleen steeds met andere mensen. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, kun je ervan uitgaan dat je ook weer met een volgende relatie tegen dezelfde dingen aan zult lopen en heeft het niet zoveel zin om weer te vluchten. Ga het dan maar eens goed aan en onderzoek wat er aan de hand is en waar die angst vandaan komt.
Als dit niet het patroon van je leven is, is er misschien iets anders aan de hand en ben je in een spiraal terechtgekomen die zo mooi de ‘circulariteit van gedrag’ heet. Je kunt hem vertalen in ‘hoe meer… des te..’. Dus hoe meer jij je terugtrekt, des te meer zal je vriend aan je trekken en hoe meer je vriend aan je trekt, des te meer jij je terugtrekt.
Op het laatst vertoon je allebei een mal soort karikaturaal gedrag, waarbij het voor ieder zaak is eens te onderzoeken hoe jij zelf het (voor jou storende) gedrag van de ander hebt gevoed. Daarbij gaat het er dus niet om de ander de schuld te geven, maar om te kijken wat je eigen rol is geweest in het ontstaan van het gedrag van de ander en daar dan wat aan te doen.
Groeten,
Steven Pont
• Steven Pont is relatie- en gezinstherapeut, ontwikkelingspsycholoog en mediator en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.systeemtheorie.nl