De vraag
Ik heb genoeg van destructieve mannen
Geachte Frederike Bannink,
Ik ben 41 jaar en heb een turbulent leven achter de rug en behoorlijk veel meegemaakt: incest, verkrachtingen, mishandeling. Ik koos steeds voor mannen die mij tekortdeden en soms ook schade berokkenden. Ik realiseer mij dat ik vroeger geleerd heb dat mijn grenzen niet gerespecteerd werden en dat dit invloed had op mijn eigenwaarde.
Op dit moment ben ik alleenstaande moeder en tevreden en stabiel wat betreft werk, huis en opvoeding van mijn geweldige zoontje. Mijn grote verdriet is dat hij geen goede, liefdevolle vader heeft. Ik kies geen destructieve mannen meer uit sinds ik een kind heb, maar het kost mij moeite om een man te vinden die goed bij mij/ons past en moeite wil doen. Daarom kom ik nu bij een psychotherapeut. Zij wil mij behandelen via schematherapie.
Wat denkt u daarvan? Hoe lang kan zo’n therapie duren? En zou het mij ooit lukken om een man te kiezen met wie ik een gelijkwaardige relatie kan hebben?
Groeten van Anna

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Anna,
Je vertelt behoorlijk veel te hebben meegemaakt en op dit moment toch te kunnen zeggen dat je tevreden en stabiel bent met wat je in het leven hebt bereikt en met je zoontje. Dat vind ik indrukwekkend! Dat betekent dat, ook al werden vroeger je grenzen niet gerespecteerd, je later in je leven gelukkig alsnog goede ervaringen hebt kunnen opdoen. Mijn complimenten!
Mag ik je een paar vragen stellen over de persoon die je zoekt? Stel dat je ooit een goede man en/of vader zal vinden, welk verschil zal dat voor je maken? En welk verschil zal dat voor je zoontje maken? Hoe zal jullie leven er dan (anders) uitzien?
Stel dat je (onverhoopt, maar het kan) nooit een goede man en/of vader vindt, hoe kun je er dan toch voor zorgen dat jouw eigen leven en dat van je zoontje optimaal verloopt? Hoe kun je jouw sterke kanten (die je in voldoende mate hebt, zie boven) hierbij inzetten?
Wat de schematherapie betreft: het is een goede therapie als je op zoekt wilt naar niet functionerende basisopvattingen, om die vervolgens uit te dagen. Ik ben zelf ook cognitief gedragstherapeut en werk oplossingsgericht, ook als het om schema’s gaat. Het gaat dan niet om afname van wat je niet wilt, maar om toename van wat je wel wilt. En niet om klachten maar om krachten: welke basisopvattingen werken al wel, hoe lukt je dat en hoe kan je die uitbreiden?
Tot slot is het een misverstand om te menen, zoals sommigen doen (ook hulpverleners), dat als je veel narigheid in je jeugd hebt meegemaakt, dit leidt tot ‘beschadigde’ volwassenen. Mensen met veerkracht zoals jij bewijzen het tegendeel!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.fredrikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2015), Posttraumatisch succes, Pearson Assessment and Information
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken, Harcourt
Verwerk uw verleden
Iets verschrikkelijks meegemaakt? Alles over natuurlijke herstelkracht, verdrongen pijn en veerkrachtige types.