De vraag
Hoe verwerk ik de mishandeling door mijn ex?
Beste Sybille,
Ik ben afgelopen januari geschopt, geslagen, bedreigd en gewurgd door mijn inmiddels ex-vriend, die twee straten bij mij vandaan woont. Toen ik hem de deur wees is hij doorgeslagen. Ik heb toen geen aangifte gedaan, dat durfde ik niet vanwege de dreigementen van mijn ex als ik dat zou doen.
Maar nu ik alsnog aangifte wil doen weigert de politie deze in behandeling te nemen omdat het tien maanden geleden is en het niet mijn intentie is om hem stafrechtelijk te vervolgen.
Maar ik wil alleen mijn leven proberen op te pakken. Ik heb getuigen en begrijp er helemaal niets van: het kan toch dat een slachtoffer, ik, niet gelijk aan al de juiste bellen trekt en even nodig heeft of ergens anders haar hoop op gevestigd heeft?
Ik voel me nu ontzettend afgrijselijk er alleen voor staan, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik ben al een aantal jaar depressief, en denk hierdoor nóg vaker aan de dood. Wat doe ik allemaal verkeerd en kan de politie mij zo wel bejegenen?
Vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Anoniem,
Wat verschrikkelijk dat je deze misstanden hebt mee moeten maken met je ex-vriend. Ik wens je toe dat je steun zoekt en vindt; dat je kunt gaan praten over wat er is gebeurd, dat je het vertrouwen terugvindt dat dit niet nog eens gebeuren zal.
Praten, rouwen, razen; de traumatische ervaringen moeten geleidelijk aan afslijten. Neem vrienden, familieleden in vertrouwen. Is je sociale netwerk klein geworden – al dan niet door deze relatie met je ex – investeer dan in nieuwe sociale contacten. Klop aan bij slachtofferhulp of zoek professionele hulp met behulp van je huisarts. De belangrijkste stap, dat je hem de deur wees, is gezet. Wees daarop trots!
Of de politie je ‘zo’ behandelen kan, weet ik niet. Heeft het ermee te maken dat je je ex niet strafrechtelijk wilt vervolgen? Je mailt niet wat je redenen daartoe zijn. Ben je bang voor represailles? Wat wil je bereiken met een melding bij de politie?
Ik begrijp dat je je in de kou voelt staan, dat deze ervaring met de politie opnieuw gevoelens van onmacht oproept. Wellicht dat Slachtofferhulp een en ander kan plaatsen. Met hen kun je ook doorspreken wat de voor- en nadelen zijn van het doen van aangifte (met strafrechtelijke vervolging tot gevolg). Slachtofferhulp kan je wellicht ook begeleiden bij het eventueel opnieuw contact opnemen met de politie, waarbij je om verduidelijking vraagt met betrekking tot het beleid rondom aangifte doen van huiselijk/relationeel geweld.
Hoe dan ook wens ik je toe dat je het leeuwendeel van je energie gaat steken in jezelf, in het op orde brengen van je leven, in het rouwen en verwerken en het maken van nieuwe toekomstplannen, in de strijd tegen de depressie.
Heel veel sterkte.
Vriendelijke groet,
Sybille Labrijn
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
Training
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
• Leer je omgaan met overprikkeling en overspoeling
• Ontwikkel je meer lichaamsbewustzijn
• Creëer je meer balans met behulp van de polyvagaaltheorie
Bekijk de training
Nu maar
69,-