De vraag
Levensverhaal schrijven om een trauma te verwerken?
Beste Ernst,
Hoe zou je het schrijven van een levensverhaal als interventie kunnen inzetten bij iemand die een traumatische gebeurtenis nog niet verwerkt heeft en daar wel last van heeft?
Alvast bedankt voor je reactie,
groetjes, B.

Het advies
Beste B.,
Over het schrijven van levensverhalen bij mensen met een trauma is volgens mij nog niet zoveel over bekend. Ik kan daar weinig over te zeggen omdat ik ook niet veel weet van het omgaan met traumatische gebeurtenissen.
Als iemand het als helpend ervaart om erover te schrijven dan is het een goed idee. Het wordt als het ware opgenomen in het hele levensverhaal en daardoor ontstaat er mogelijk weer meer greep op het eigen leven. Erover schrijven kan ook een manier zijn om emoties te uiten en te verwerken. Maar als er vooral veel psychische klachten zijn en herbelevingen zijn zou ik eerst adviseren overleg te zoeken met een therapeut. Er zijn goede behandelingen beschikbaar zoals EMDR.
Ernst Bohlmeijer