De vraag
Hoe schrijf ik een mooie biografie?
Geachte heer Bohlmeijer, beste Ernst,
Ik heb een vraag over het schrijven van een biografie. Sinds een paar weken neem ik regelmatig interviews af bij een hoogbejaard echtpaar bij mij in de buurt. Een weduwe en weduwnaar die elkaar hebben leren kennen toen ze rond de tachtig waren. Ze hebben dus ook een heel verschillend levensverhaal.
De interviews (gesprekken) neem ik op een bandje op en typ die integraal uit. Ze vertellen erg gemakkelijk, dus ik heb al vellen vol. Mijn vraag is tweeledig: hoe maak ik een goed verhaal van al die woorden? Het is de bedoeling een boek te maken voor hun (achter)kleinkinderen, zodat die weten hoe oma en opa hebben geleefd, hoe ze denken e.d.). En: Heeft u suggesties voor gerichte vragen die ik aan deze mensen zou kunnen stellen?
Ik zou het heel erg fijn vinden als u met me mee zou willen denken.
Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,
Caro

Het advies
Beste Caro,
Wat een leuk initiatief! Het interviewen van mensen over hun leven is erg leuk om te doen. En voor de mensen die geïnterviewd worden heel bijzonder. Als ik niet zo’n drukke baan had, zou ik dat ook regelmatig doen. Al enige tijd geleden heb ik mijn ouders geïnterviewd en daar een boekje van gemaakt (De dominee en zijn mevrouw). Afwisselend liet ik daarin mijn vader en moeder aan het woord.
De belangrijkste tip die ik kan geven is om er veel pakkende korte verhaaltjes uit te halen en die op te schrijven. Dat is levendig en goed leesbaar. En veel beter uit te voeren dan er een groot samenhangend verhaal van proberen te maken. Als je de verhaaltjes klaar hebt, kun je op je gemak de beste volgorde uitproberen.
Wat betreft de vragen kan ik je het beste verwijzen naar de website www.verhalenwinkel.com. Daarop is een boekje te bestellen Het verhaal van mijn ouders waarin tips worden gegeven over het interviewen van eigen ouders met veel voorbeeldvragen daarbij. Die vragen kun je ook goed stellen aan oudere mensen die je minder goed kent. Veel plezier verder met het interviewen en uitwerken.
Ernst Bohlmeijer