De vraag
Ik ben bang dat mijn vriend iets overkomt
Beste mevrouw Spijker,
Begin 2010 is mijn echtgenoot aan kanker overleden. Ik heb inmiddels een nieuwe vriend, die voor zijn werk (offshore) regelmatig lange periodes van huis is.
Gedurende zijn afwezigheid ben ik ontzettend bang dat hem iets overkomt. Deze angst beheerst dan mijn leven. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Vriendelijke groet,
Alana

Het advies
Beste Alana,
Bij deze rubriek beantwoord ik vragen over mindfulness. Dit lijkt meer een vraag aan mij als psycholoog, dus zal ik hem vanuit beide achtergronden beantwoorden.
Het lijkt erop dat je door het overlijden van je man verlatingsangst hebt ontwikkeld. Al zou deze angst ook al veel eerder kunnen zijn ontstaan. Daarom zou ik als psycholoog daar in een eerste gesprek verder onderzoek naar doen. Angsten die ontstaan door nare eerdere ervaringen in je leven kunnen vaak goed behandeld worden met EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, red).
Als je dit met mindfulness zou willen verhelpen dan zou je de angst helemaal gaan leren voelen en toelaten in je lichaam, zonder je ertegen te verzetten. De gedachten die je erbij krijgt zou je gaan waarnemen, zonder daar verder mee bezig te zijn. Er is hier een goed boek over, ‘Angst beheersen met aandacht’. Mindfulness is echter moeilijk te leren met alleen een boek, er is oefening voor nodig.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Vriendelijke groet,
Mirjam Spijker