Eenvoudige tips tegen de sluimerende winterdip

Het is nog donker als je 's ochtends naar je werk fietst en je hebt steeds minder zin om activiteiten buitenshuis te ondernemen vanwege de vreselijke kou. De winter ligt op de loer en dat doet niet veel goeds met je humeur. Vijf tips om je stemming op te peppen.

Ga naar buiten. Simpelweg in de natuur zijn maakt al dat we ons vitaler voelen, stelde een internationaal team van wetenschappers onlangs weer eens vast. En dat komt níét alleen door de lichaamsbeweging of de sociale contacten die ermee gepaard gaan. Vijf minuten alleen op een bankje in het park zitten heeft ook al opwekkend effect.

TEST
Doe de test »

Beweeg je wel genoeg?

Pak zoveel mogelijk licht – ook binnen. Doe de gordijnen ’s ochtends open, zet extra lampen neer en voer het wattage op. Want, zo stellen de psychologen Laura Smith en Charles Elliott in het boek Seasonal affective disorder for dummies, veel licht, ook al is het kunstlicht, helpt tegen de winterdip.

Fleur jezelf op met kleur. ’s Winters oogt de buitenwereld een stuk grauwer. Geef je eigen humeur en dat van de mensen om je heen een oppepper door wat kleurigs uit de kast te trekken. Of haal wat extra kleur in huis met behulp van een bont boeket. Tip van de Amerikaanse omgevingspsychologe Sally Augustin: een witte muur in een vrolijke tint verven wil ook nog weleens helpen.

Zoek – mannelijk – gezelschap. Kluizenaarsgedrag helpt je de gure dagen niet door. Integendeel: gebrek aan werkelijk contact maakt iedereen somber. Een Canadees onderzoeksduo stelde zelfs vast dat proefpersonen die zich buitengesloten voelden, het letterlijk kouder hadden dan degenen die ‘erbij’ hoorden. Ook hadden ze meer behoefte aan warm eten of drinken. Klop dus bij anderen aan, liefst bij mannen: die vallen veel minder vaak ten prooi aan de winterdip.

Kijk naar de positieve kant. Wie als een berg opkijkt tegen de winter ziet alleen de nadelen. Eindeloos blijven hangen in die negatieve maalstroom is een belangrijke oorzaak van de seizoensdip. Richt je dus op de positieve dingen die de winter – heus! – ook heeft. Zoals schaatsen (kijken), een fijne strand- of boswandeling gevolgd door warme chocolademelk, en diners bij kaarslicht.

 

auteur

Marloes Blom

Tijdens mijn afstuderen viel ik even in voor de vorige redactie-assistente – en ben vervolgens niet meer weggegaan. Het is namelijk ontzettend leuk om een steentje bij te dragen aan de totstandkoming van Psychologie Magazine, niet in de laatste plaats omdat ik dat mag doen met zulke fijne collega’s.

» profiel van Marloes Blom

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Testosteron maakt wantrouwiger

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Kort

Zo help je een kind met vliegangst

Steeds vaker zoeken ouders hulp om kinderen van vliegangst af te helpen, zegt psycholoog Lucas van G...

Lees verder
Advies

Alleen lustgevoelens tijdens de eerste 2 weken van mijn cyclus

Lees verder
Artikel

Psychiaters zijn ook mensen

Lees verder
Interview

Roy Baumeister: ‘Erbij horen is een oerbehoefte’

Lees verder
Interview

Helen Fisher: ‘Verliefdheid is een oerdrift’

Lees verder
Artikel

Koffie is zo slecht nog niet

Lees verder
Artikel

Zen is tot tien tellen

Lees verder