En, wat moeten we eten tegen depressie en wat juist niet?

‘We bestudeerden het voedingspatroon van een grote groep oudere mensen in Italië en Nederland en bepaalden de vitamine D- en B12-waarden in hun bloed, omdat er aanwijzingen zijn dat deze vitaminen invloed hebben op je stemming. Hieruit bleek dat mensen die veel vis, schaal- en schelpdieren aten drie jaar later minder vaak depressieve klachten hadden.

Training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Voor groente, fruit en koffie was dat verband er gek genoeg niet, terwijl sommige andere studies dat wel laten zien. Zoetigheden kun je in elk geval beter laten staan. Wie daar veel van at, had na verloop van jaren meer depressieve symptomen.’

Helpt het om voedingssupplementen te slikken?

‘Dat lijkt niet zoveel uit te maken. Voor vitamine B12 vonden we geen verband. Alleen vrouwen van 65+ die hoge vitamine D-waarden in hun bloed hadden, waren zes jaar later minder vaak somber. Dat gold ook voor mensen die aan het begin van het onderzoek lage vitamine D-waarden hadden en dat flink wisten op te krikken in de zes jaar die volgden. Vitamine D lijkt dus enigszins een beschermende werking te hebben tegen depressie.’

Beïnvloedt je stemming andersom ook wat je eet?

‘Wel bij mannen. Sombere mannen bleken twee tot twaalf jaar later een minder gezond eetpatroon te hebben. Vrouwen zijn zich wellicht iets meer bewust van het feit dat ongezonde voeding al helemaal niet helpt als je een depressie hebt.’

Wordt onze stemming niet ook door heel veel andere dingen beïnvloed?

‘Mensen kunnen inderdaad ook depressieve klachten krijgen van te weinig lichaamsbeweging en chronische ziektes of ze kunnen simpelweg erfelijk belast zijn. Andersom helpen goede familiebanden en het hebben van een baan bij een positieve stemming. We hebben zoveel mogelijk rekening gehouden met dat soort zaken waardoor we weten dat naast al deze factoren voeding óók een rol speelt bij depressie.’

Basistraining

Omgaan met depressie

  • Leer depressie beter begrijpen aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten
  • Ontdek welke eerste stappen je kunt zetten om beter met je depressie om te gaan
  • Met inspirerende video's en artikelen
bekijk de training
Nu maar
€ 35,-

Hoe steekt het verband tussen voeding en depressie in elkaar?

‘Dat weten we nog niet precies, maar volgens sommige theorieën werkt bijvoorbeeld vitamine D in op hersenstofjes die de stemming beïnvloeden, zoals dopamine en serotonine. Daar is echter nog geen bewijs voor. Een andere mogelijkheid is dat ongezond eten zorgt voor meer ontstekingsstoffen in het bloed. Daarvan weten we dat het de kans op depressie verhoogt.’ (PL)

Voeding en depressieve symptomen. Een longitudinaal perspectief, promotie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, 4 juli 2019