Haken jongeren af voor de reguliere therapie? 

Scholten: ‘Cognitieve gedragstherapie werkt bij ongeveer de helft van de kinderen en jongeren met beginnende psychische klachten. Het grote probleem is dat 80 procent van de jongeren geen hulp zoekt. Soms weten zij zelf niet eens dat ze problemen hebben, of ze schamen zich. Therapie heeft best een hoge drempel, het is niet cool.’

Gamen tegen trauma’s

Het computerspelletje Tetris kan een trauma voorkomen. Dat klinkt misschien ongeloofwaardig, maar on...

Lees verder

Waarom zou een game wel kunnen helpen? 

‘Een spel spelen zonder te praten over wat ze denken en voelen sluit beter aan bij hun belevingswereld. Veel games die tot nu toe ontwikkeld zijn door psychologen missen entertainment. Dat het om verkapte therapie gaat, daar prikken kinderen zo doorheen. Wij werken samen met game designers om games te maken met aantrekkelijke verhaallijnen die er mooi uitzien. Zo houd je jongeren geïnteresseerd.’

Hoe werkt zo’n spel dan?

Het spel MindLight – voor angstige kinderen tussen acht en twaalf jaar – gaat over een jongetje dat zijn oma moet redden van de kwade krachten die haar en haar huis hebben overgenomen. Een van de technieken in het spel is gebaseerd op exposure: langzaam worden kinderen blootgesteld aan spannende situaties in het huis en leren ze dat op het eerste gezicht enge dingen vaak helemaal niet zo eng zijn.’

En dat helpt?

‘De kinderen leren daarnaast ook ontspannen met neurofeedback. Een headset met elektrodes meet in hoeverre ze ontspannen zijn. In het spel gaan de lampen in huis alleen aan als je ontspant. Het is de bedoeling dat de kinderen de geleerde vaardigheden ook gaan gebruiken in het dagelijks leven. MindLight werkt even goed als cognitieve gedragstherapie, blijkt uit studies. Bij ernstige klachten is een psycholoog of therapeut overigens nog steeds wel nodig.’

Training

Leer loslaten

  • Leer accepteren i.p.v. vechten
  • Leer de controle los te laten
  • Leer te leven volgens je waarden
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-
Use of the principles of design thinking to address limitations of digital mental health interventions for youth: viewpoint, Journal of Medical Internet Research, 2019