De vraag

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen,
Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, lui is of soms gewoon geen zin heeft. Maar hij scoort bovengemiddeld goed en hij hoeft er eigenlijk geen moeite voor te doen (en dat doet hij dus inmiddels ook niet meer). Is er een eenvoudige test om te kijken hoe we verder met hem kunnen?
Met groet, Esther

Het advies

Beste Esther,
Iedereen heeft wel eens geen zin. Als uw zoon echter, zonder zich daarvoor in te spannen, voldoende, of zelf meer dan voldoende resultaten behaalt, is dat reden voor zorg. Hij krijgt daarmee een verkeerde boodschap mee, namelijk dat dit de manier is waarop je met (schoolse) taken omgaat.

Leerlingen, die zonder inspanning goede resultaten behalen, kunnen hier vaak lange tijd mee doorgaan. Er komt echter een moment, vaak in het voortgezet onderwijs, soms pas daarna, dat het zonder inspanning niet meer lukt, en op dat moment weten ze niet hoe ze een taak moeten aanpakken.

Het is dus van belang dat zijn lesprogramma wordt aangepast aan zijn capaciteiten, zodat hij, net als andere kinderen, leert zich in te spannen voor resultaten, en de juiste vaardigheden te gebruiken: concentreren, durven falen en het nog een keer proberen, hulp vragen, plannen, etc. Op het moment dat hij op deze manier gaat leren zal school meer uitdaging gaan bieden, en kan hij genieten van de ervaring dat hij ’s middags iets kan, wat hem ’s morgens nog niet lukte; hij heeft iets geleerd.

U kunt aan de leerkracht of intern begeleider vragen of uw zoon kan worden doorgetoetst; dat betekent dat men, bijvoorbeeld met behulp van het CITO volgsysteem, hem zover doortoetst tot hij C-scores haalt; dan is duidelijk wat het niveau is waarop hij weer kan leren, en niet alleen reproduceert wat hij al wist. Dit niveau is het instap niveau.

Het is mogelijk dat hij op sommige of alle vakken al op het niveau zit van een hogere groep. Vervolgens moet gekeken worden hoe zijn programma kan worden aangepast; kan men volstaan met een compact en verrijkt programma (informatie hierover vindt u bij www.infohoogbegaafd.nl), of is daarnaast een versnelling naar een volgende groep gewenst? Eén en ander zal afhangen van meerdere factoren; de samenstelling van de groepen, de schoolse organisatie, de leerkracht.

Ik wil benadrukken dat het van belang is zo snel actie te ondernemen. Hoe langer uw zoon op deze manier zijn school doorloopt, hoe groter de kans op onderpresteren wordt.

 

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
8 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Wat heb ik aan zo’n hoog IQ?

Beste Jolet, AIs kind ben ik (man, 31) vaak gepest omdat ik ‘anders’ was. Ik speelde nie...
Lees verder
Branded content

Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt

Wandelen helpt tegen depressieve gevoelens. En samen wandelen is als ‘sociale lijm’: je voelt me...
Lees verder
Advies

Hoe krijg ik mijn zoon het huis uit?

Ik heb behoefte aan meer vrijheid en heb geen zin meer om alles voor hem te doen en elke avond zijn ...
Lees verder
Advies

Hoe krijg ik mijn zoon het huis uit?

Ik heb behoefte aan meer vrijheid en heb geen zin meer om alles voor hem te doen en elke avond zijn ...
Lees verder
Kort

Geuren helpen bij het studeren

Wat je overdag leert, wordt ’s nachts opgeslagen in het langetermijngeheugen. Bij die opslag kan j...
Lees verder
Verhaal

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’

Te dikke tieners vallen vaak buiten de groep, ze worden gepest en zijn onzeker. Op zomerkamp leren z...
Lees verder
Artikel

Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug

Kinderen grootbrengen is niet gemakkelijk: één op de vier ouders zit regelmatig met de handen in h...
Lees verder
Kort

Hoe reageert u op kinderverdriet?

Uw kind is iets kwijtgeraakt en barst in huilen uit. Wat doet u? A ik leid het af door over leuke di...
Lees verder
Artikel

5 misverstanden over pesten: ‘Sla gewoon terug, joh...

We weten steeds meer over pestgedrag en toch gaat de aanpak ervan nog vaak mis. Socioloog Beau Olde...
Lees verder
Artikel

Is meten ook weten?

Op de lagere school bepaalt de Cito-score het type vervolgonderwijs van een kind. Een paar jaar late...
Lees verder
6082