De vraag
Hoe help ik mijn buurmeisje?
Mijn buurmeisje van 7 wordt door haar moeder als het paradepaardje gezien. Het meisje wil daar ook aan voldoen en vertelt me telkens hoe goed ze kan zingen, sporten, lezen, schrijven. Ik erger me er kapot aan en maak me zorgen, want ze loopt op haar tenen. Hoe kan ik haar helpen? Praten met haar moeder is geen optie meer.

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Als je observaties kloppen, maak je je terecht zorgen. Je buurmeisje heeft veel behoefte aan bevestiging omdat ze leert dat ze alleen meetelt als ze prestaties levert. Geaccepteerd worden om wie ze is, zal ze minder goed kennen.
Het zal haar helpen als je haar onvoorwaardelijk accepteert als persoon en tegelijkertijd haar gedrag begrenst. ‘Ik vind je heel aardig en ik begrijp dat je graag wil dat ik zie hoe goed je bent in alles, maar ik praat liever met je over wat je leuk vindt om te doen zonder dat het een wedstrijd is.’ Het is belangrijk dat ze ervaart dat ze ook de moeite waard is als ze niet een goede prestatie levert.
Ze leert thuis ook dat het niet uitmaakt of prestaties haar makkelijk afgaan of met veel moeite tot stand komen; alleen het resultaat telt. Dit kan haar kwetsbaar maken in het leven en ertoe leiden dat ze niet goed leert omgaan met faalervaringen.
Je kunt haar voorstellen om samen iets nieuws te gaan leren, bijvoorbeeld jongleren. Zoek filmpjes daarover op en ga samen aan de slag. Dan kunnen jullie ook samen plezier beleven aan iets wat jullie (nog) niet goed kunnen. Je kunt haar ook prijzen voor de moeite die ze doet. ‘Jij gaat maar door met dat jongleren, ik wilde al veel eerder stoppen.’